ဒီမိုကေရစီ ေျပာင္းျပန္ဇီး႐ိုးဆမ္

ခင္ေမာင္၀င္း
ယေန႔ေခတ္မဂၢဇင္း ၊ ဇူလိုင္လ ၊ ၂၀၁၇ ထုတ္မွ

ဇီး႐ိုးဆမ္ (zero sum) ကစားနည္း ဟာ ဘက္တစ္ဖက္က အႏိုင္ရဖို႔အတြက္ တျခားတစ္ဖက္က အ႐ႈံးေပးရတဲ့ ကစားနည္းပါ။ တစ္ဖက္ရဲ႕အႏိုင္ရမႈဟာ

တျခားတစ္ဖက္ရဲ႕ အ႐ႈံးေပၚမွာ တိုက္႐ိုုက္ မူတည္ေနပါတယ္။ တစ္ရာရာႏႈန္း အႏိုင္နဲ႔ တစ္ရာ ရာႏႈန္းအ႐ႈံး ျဖစ္ပါတယ္။ ၾကားအဆင့္ မရွိပါဘူး။ ကုိယ္က အႏိုင္ရတဲ့ဘက္မွာ ရွိေနမယ္ဆိုရင္ မက္ေလာက္စရာ ကစားနည္း ျဖစ္ေပမယ့္ ကိုယ္က ႐ႈံးနိမ့္ရမယ့္ အေျခအေနမ်ဳိးဆိုရင္ေတာ့ ဇီး႐ိုးဆမ္ကလြဲလို႔ တျခားကစားနည္း မရွိေတာ့ဘူးလား ေတြး စရာျဖစ္လာပါတယ္။
ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေရးစနစ္မွာ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာေတြ ေျဖရွင္းဖို႔အတြက္ ဇီး႐ိုုးဆမ္ မဟုတ္တဲ့ ေရြးခ်ယ္စရာ ကစား နည္းေတြအမ်ားအျပားရွိပါတယ္။ ဇီး႐ိုးဆမ္ မဟုတ္တဲ့ ကစားနည္းေတြ (non-zero sum games)မွာ ၿပိဳင္ဘက္ေတြ၊ မတူကြဲျပားတဲ့ အုပ္စုေတြဟာ တစ္ရာရာႏႈန္း အႏိုင္မရ တတ္သလို တစ္ရာရာႏႈန္းျပည့္ ႐ႈံးတာမ်ဳိး လည္းမဟုတ္ပါ။ ဒီအေျခအေနကို အၾကမ္း ဖ်င္္း ႏွစ္ဖက္စလံုးေက်နပ္တဲ့ အႏိုင္ရမႈမ်ဳိး (win-win)လိုု႔ ေျပာပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ႏွစ္ဖက္စလံုးေက်နပ္တဲ့ အႏိုင္ရမႈအတြက္ ႏွစ္ဖက္စလံုုးက အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ အေလွ်ာ့ေပး (အ႐ံႈးေပး) ထားရတာကိုသတိ ျပဳသင့္တယ္။
ကစားနည္းသီအိုရီ
ကစားနည္းသီအိုရီ (game theory)ဟာ အစပိုင္းမွာ သခ်ၤာဘာသာရပ္ ခြဲအေနနဲ႔ ေပၚလာၿပီး ၁၉၆ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ စစ္ ေရး၊ ဒသနိကေဗဒ၊ စိတ္ပညာ၊ ႏိုင္ငံတကာ ေရးရာ နယ္ပယ္ေတြမွာ ေနရာယူလာၿပီး မဟာဗ်ဴဟာ ခ်မွတ္သူေတြ တြင္တြင္ က်ယ္ က်ယ္ အသံုးခ်လာတာကို ေတြ႔ရတယ္။ ထင္ရွားတဲ့ ကစားနည္းသီအိုရီေတြကို ေဖာ္ ထုတ္ခဲ့တဲ့ ပညာရွင္ေတြထဲမွာ ဟန္ေဂရီ လူမ်ဳိး ဂြၽန္ႏ်ဴမန္း (John von Neumann, 1903-1957)နဲ႔ ဂ်ာမန္ဖြား ၾသစႀတီးယန္း လူမ်ဳိး ေအာ္စကာ (Oskar Morgenstern, 1902-1977)တို႔ ပါဝင္တယ္။ သူတို႔ ႏွစ္ေယာက္ရဲ႕ Theory of Games and Economic Behavior, 1944 စာအုပ္ဟာ ပညာရွင္ေလာကမွာလူသိမ်ားတဲ့စာအုပ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဇီး႐ိုးဆမ္ မဟုတ္တဲ့ ကစားနည္း ေတြအမ်ားအျပားရွိပါတယ္။ အဲဒါေတြထဲက ထင္ရွားတဲ့ အက်ဥ္းသား အက်ပ္အတည္း (prisoner’s dilemma) ကစားနည္းကို ဥပမာအေနနဲ႔ တင္ျပလိုုက္ပါတယ္။
လက္နက္ကိုင္ေဆာင္ၿပီး ဘဏ္ ေဖာက္ထြင္းဖို႔ လုပ္ခါနီးဆဲဆဲမွာ လူ ႏွစ္ ေယာက္ကိုဖမ္းမိသြားၿပီး ႐ံုုးတင္ တရားစြဲဖိုု႔ ရွိပါတယ္။ အျခားသက္ေသအေထာက္အထားမရွိတဲ့အတြက္ အက်ဥ္းသား တစ္ဦးဦး ရဲ့ ဝန္ခံခ်က္ဟာ ျပစ္မႈထင္ရွားေၾကာင္း သက္ေသျပဖိုု႔အတြက္ အေရးႀကီးပါတယ္။ အစိုးရေရွ႕ေနက ဖမ္းမိထားတဲ့ အက်ဥ္းသား တစ္ဦးဦးစီက ဝန္ခံခ်က္ရေအာင္ ႀကိဳးစား တဲ့အေနနဲ႔ အက်ဥ္းသားႏွစ္ေယာက္ကို သီးသန္႔စီေတြ႔ဆံုၿပီး အခုလို ေျပာပါတယ္။
”ခင္ဗ်ားက ျငင္းေနၿပီး အျခား အက်ဥ္းသားက ဘဏ္ေဖာက္ထြင္းမယ့္ အေၾကာင္း ဝန္ခံရင္ ခင္ဗ်ားကို အျမင့္ဆံုး ေထာင္ဒဏ္ ၁၂ လခ်မယ္။ အျခား အက်ဥ္း သား ျငင္းဆိုၿပီး ခင္ဗ်ားဝန္ခံရင္ ခင္ဗ်ားကို လႊတ္ေပးမယ္။ ႏွစ္ေယာက္စလံုးဝန္ခံတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ေထာင္ေျခာက္လစီ က်မွာျဖစ္ ပါတယ္။ ႏွစ္ေယာက္စလံုးျငင္းေနရင္ေတာ့ (ဘဏ္ေဖာက္ထြင္းမႈအတြက္ ဘာ သက္ ေသမွ မရွိလို႔) လက္နက္ပိုင္ဆိုင္ကာ ပိုင္ နက္က်ဴးေက်ာ္မႈနဲ႔ ခင္ဗ်ားတို႔ ႏွစ္ေယာက္ စလံုုးကို ေထာင္ႏွစ္လစီခ်မယ္”
အက်ဥ္းသားႏွစ္ေယာက္ကိုု အစိုး ရေရွ႕ေနက သီးျခားစီေတြ႔ဆံုကာ အဲဒီစကား ေတြ ေျပာတာပါ။ တိုင္ပင္ဖို႔ အခြင့္အေရးရတဲ့ အက်ဥ္းသားႏွစ္ေယာက္ဟာ ဝန္ခံရင္ ေကာင္းမလား၊ ျငင္းရင္ေကာင္းမလား ဆိုု တာကိုု သီးျခားစီ စဥ္းစားတြက္ခ်က္ရတဲ့ ကစားနည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ကစားနည္းကို အက်ဥ္းသားရဲ့အက်ပ္အတည္း (prisoner’s dilemma)ကစားနည္းလို႔ လူသိမ်ားပါ တယ္။ ကစားနည္းမွာ ပါဝင္ကစားသူ အက်ဥ္းသား ႏွစ္ေယာက္ရဲ့ ေရြးခ်ယ္စရာ ေတြကို ဇယားနဲ႔အခုလိုခ်ၾကည့္လို႔ရတယ္။
ျငင္းဆိုု ၀န္ခံ
ျငင္းဆိုု -၂ ၊ -၂ – ၁၂ ၊ ၀
၀န္ခံ ၀ ၊ – ၁၂ – ၆ ၊ – ၆
(စာလံုးအေစာင္း က အက်ဥ္းသား တစ္ရဲ႕ ေရြးခ်ယ္စရာေတြနဲ႔ ရရွိမယ့္ ေထာင္ ဒဏ္ျဖစ္ၿပီး၊ ပံုမွန္စာလံုးကေတာ့ အက်ဥ္း သားႏွစ္ရဲ႕ ေရြးခ်ယ္စရာေတြနဲ႔ ရမယ့္ ေထာင္ဒဏ္ျဖစ္ပါတယ္။ အႏုတ္ လကၡဏာ က ႐ံႈးတဲ့ရလဒ္ကို ရည္ၫႊန္းတာ ျဖစ္ပါ တယ္။ အႏုတ္ေနာက္က နံပါတ္ ႀကီးေလ ေလ အ႐ံႈးမ်ားေလေလ ဆိုတဲ့သေဘာပါ။)
ဒါေၾကာင့္ အက်ဥ္းသားႏွစ္ ေယာက္ အခ်င္းခ်င္းတိုင္ပင္ခြင့္မရဘဲ ဒီ ကစားနည္းမွာ ကစားရၿပီဆိုရင္ ျပစ္မႈ ဝန္ခံ ေရးကိုပဲ ေရြးခ်ယ္ၾကလိမ့္မယ္။ ဘာေၾကာင့္ လဲဆိုုေတာ့ ျငင္းဆိုရင္ အမ်ားဆံုုးေထာင္ ဒဏ္ ၁၂ လ၊ အနည္းဆံုးေထာင္ဒဏ္ ၂လ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးျဖစ္မယ္၊ ဝန္ခံရင္ အမ်ားဆံုးမွ ေထာင္၆လပဲ ျဖစ္ၿပီး အနည္းဆံုးက ကြင္းလံုးကြၽတ္ျဖစ္မယ္။ ၿခံဳၾကည့္ရင္ ဝန္ခံ တာက ပိုအျမတ္ရဖို႔ရွိတယ္။ မိမိကိုယ္ကိုယ္ အက်ဥ္းသားေနရာမွာ ထားလိုက္ရင္ ဒီလိုပဲ စဥ္းစားႏိုင္တယ္။ သို႔ေသာ္ ေဘးလူ အေနနဲ႔ ၾကည့္လိုက္ရင္ ေထာင္ေျခာက္လ က်မယ့္ ကိစၥ ဘာေၾကာင့္ဝန္ခံရတာလဲ၊ ျငင္းပါလား ေထာင္ႏွစ္လပဲက်မယ္လို႔ ေဝဖန္ႏိုင္တယ္။ ကစားကြင္းထဲမွာ တကယ္တမ္း ဝင္ေရာက္ ကစားေနရသူနဲ႔ ပြဲၾကည့္ပရိသတ္အၾကားမွာ ကစားနည္းကေပးလာတဲ့ ေရြးခ်ယ္စရာေတြ၊ ေရြးခ်ယ္ျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အျမင္မတူတတ္ ဘူးဆိုတာ ဒီဥပမာအရကို သိႏိုင္တယ္။
ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈထဲက ဇီး႐ိုုးဆမ္
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ႏိုင္ငံေရးပဋိပကၡေတြ ေျဖရွင္းဖိုု႔ ကစားနည္းေရြးခ်ယ္ရာမွာ အ႐ံႈးနဲ႔အႏိုင္ (winner-loser)ကိုသာ အေျဖထုတ္ေပးတဲ့ ဇိီး႐ိုးဆမ္ကစားနည္းကုိ ဦးစားေပးတာေတြ႔ရတယ္။ ဒါဟာ ရာစုုႏွစ္ တစ္ဝက္ေက်ာ္ ျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံေရး ယဥ္ေက်းမႈ (political culture)နဲ႔ တိုက္ ႐ိုက္ ဆက္စပ္ေနတယ္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ စစ္ အာဏာသိမ္းၿပီး ျမန္မာ့ဆိုုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ ပါတီကို တည္ေထာင္သူေတြက ၿပိဳင္ဘက္ ျဖစ္လာမယ့္ သေဘာထားကြဲလြဲသူေတြကို သုုတ္သင္ရွင္းလင္းေရးလုပ္ခဲ့တယ္။ ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ အႏိုင္ရဖိုု႔အတြက္ အျခားႏိုင္ငံေရးပါတီနဲ႔ အယူဝါဒအားလံုး အ႐ံႈးေပးခံခဲ့ရတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္ လစ္လမ္းစဥ္ပါတီက ဇီး႐ိုးဆမ္ ကစား နည္းကို ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးထဲမွာ အစပ်ဳိးခဲ့ တာပါ။
ဆိုရွယ္လစ္၊ ကြန္ျမဴနစ္လူ႔ေဘာင္တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ အရင္းရွင္စနစ္ကို လံုးဝသုတ္သင္ ရွင္းလင္းရမယ္လို႔ မာက့္စ္-လီနင္ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒ (Marx-Lenin communisim) ကဆိုတယ္။ ဆိုရွယ္ လစ္၊ ကြန္ျမဴနစ္စနစ္ ေအာင္ျမင္မႈအတြက္ အရင္းရွင္စနစ္လံုးဝက်ဆံုးမွ ျဖစ္မယ္ ဆို တာပါ။ ဒါဟာ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒက ျပ႒ာန္းတဲ့ ဇီး႐ိုုးဆမ္ ကစားနည္းပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံက လက္ဝဲေတာ္လွန္ေရးသမား ေတြထဲမွာ မာက့္စ္-လီနင္ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒလႊမ္းမိုးခဲ့သလို တြဲဖက္ေနတဲ့ ဇီး႐ိုးဆမ္ကစားနည္းဟာ လည္း လက္ဝဲေတာ္လွန္ေရးသမားေတြရဲ႕ ေရြးခ်ယ္စရာ ကစားနည္းျဖစ္ခဲ့တယ္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း ေပၚ ေပါက္လာၿပီး လက္နက္ကိုင္လမ္းစဥ္ကို အဓိကကိုင္စြဲတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုုင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ား ဒီမိုကရက္တစ္တပ္ဦး (All Burma Students’ Democratic Front-ABSDF) ရဲ႕ လမ္းစဥ္ကလည္း ဒီမို ကေရစီစနစ္ တည္ေထာင္ႏိုင္ဖို႔ စစ္ အာဏာရွင္စနစ္ကိုု လက္နက္ကိုုင္ ေတာ္ လွန္ေရးနဲ႔ အျမစ္ျပတ္ ဖယ္ရွားပစ္ရမယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒါဟာ လက္နက္ကိုင္လမ္းစဥ္က ျပ႒ာန္းေပးတဲ့ ဇီး႐ိုုးဆမ္ ကစားနည္းပါ။
ေတာ္လွန္ေရး (revolution)သက္သက္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ေျပာင္းလဲတဲ့ နည္းဟာ ၿပိဳင္ဘက္အုပ္စုႏွစ္ခုၾကားမွာ အ႐ံႈးနဲ႔အႏိုင္ကိုသာ ေရြးခ်ယ္ေစတဲ့ ဇီး႐ိုုး ဆမ္ကစားနည္းျဖစ္တယ္။ ဒီမိုကေရစီ ဆိတ္သုဥ္းခဲ့တဲ့ ၁၉၆၂ ခုုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အစိုးရဘက္ေရာ ေတာ္လွန္ေရးအင္အားစုု ႏွစ္ဖက္စလံုုးမွာ လႊမ္းမိုးလာခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈအရ အ႐ံႈးအႏိုင္ ရလဒ္သာရွိတဲ့ ဇီး႐ိုးဆမ္ ကစားနည္းကိုုသာ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာေျဖရွင္းေရးေတြမွာ အဓိကထား ခဲ့ၾကတယ္။ အတိုက္အခံ သို႔မဟုတ္ ၿပိဳင္ဘက္ႏိုင္ငံေရးအုပ္စုကို အျပတ္ရွင္းေရးကိုျပ႒ာန္းတဲ့ ဇီး႐ိုးဆမ္ ကစားနည္းျဖစ္တယ္။
အတိုက္အခံအားေကာင္းမွ ဒီမိုကေရစီအားေကာင္းတယ္
ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ အတိုုက္အခံ ပါတီေတြ၊ ၿပိဳင္ဘက္ႏိုင္ငံေရးအင္အားစု ေတြကို စနစ္တက် အားေပးေထာက္ခံထား ဖို႔လိုတယ္။ အေျခခိုင္ေနတဲ့ ဥေရာပ ဒီမို ကေရစီႏိုင္ငံေတြမွာ အတိုုက္ခံပါတီေတြကိုု ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ထဲက အေထာက္အပ့ံ ေပးထားပါတယ္။ ဥပမာ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံမွာ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ အႏိုင္ရထားတဲ့ ပါတီ တိုင္းဟာ အႏိုင္ရအမတ္ေနရာ အခ်ဳိးအစား အရ ႏိုင္ငံေတာ္ ေထာက္ပံ့ေငြ ရရွိပါတယ္။ အတိုက္အခံအားေကာင္းပါမွ အစိုးရကို စနစ္တက် ေဝဖန္ေထာက္ျပႏိုင္ၿပီး ျပည္သူ ကို အေကာင္းဆံုး အလုပ္အေကြၽးျပဳတဲ့ အစိုးရျဖစ္ေအာင္၊ အာဏာရပါတီကေန အာဏာရွင္ပါတီအျဖစ္ ေျပာင္းမသြား ေအာင္ ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ ၿပိဳင္ဘက္ ႏိုင္ငံေရးအုပ္စုေတြ ရွင္သန္ႀကီးထြားေအာင္ အားေပးဖို႔လိုုတယ္၊ အျပတ္ရွင္းေရးမဟုတ္ ပါ။ အတိုက္အခံေတြ ႏွိပ္ကြပ္ခံေနရတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာ အစိုးရဆိုတာ ဒီမိုကေရစီ အမည္ခံ အာဏာရွင္တစ္ပိုင္းျဖစ္ေနတာ ႏိုင္ငံတခ်ဳိ႕မွာ အလြယ္တူေတြ႔ႏိုင္တယ္။ အတိုက္အခံအားမေကာင္းတဲ့အတြက္ အာဏာရပါတီေတြ အာဏာရွင္ပါတီအျဖစ္ ေျပာင္းသြားတာ ကမၻာ့ႏိုင္ငံ အမ်ားအျပား မွာ ေတြ႔ခဲ့ရၿပီးျဖစ္တယ္။
အတိုက္အခံပါတီ၊ အတိုက္အခံ အင္အားစုတို႔ကို အားေပးတယ္ဆိုတာ သူတို႔ရဲ႕ေဝဖန္ေထာက္ျပမႈ၊ တစ္နည္းအား ျဖင့္ ကြဲျပားျခားနားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအျမင္၊ အယူအဆ၊ ျပႆနာေျဖရွင္းေရး အျမင္ေတြ ကို ေလးစားလက္ခံဖို႔ ဘက္အားလံုးမွာ တာဝန္ရွိတယ္။ ကိစၥအားလံုးမွာ သေဘာ တူဖို႔၊ မတူဖို႔ ေျပာတာမဟုတ္ပါ။ သေဘာ ထားကြဲလြဲခြင့္ရွိတယ္။ မတူတဲ့ အျမင္ေတြကိုု မတူတဲ့အတိုင္း လက္ခံဖုိ႔နဲ႔၊ အဲဒီမတူညီမႈ ေတြကို ရွင္သန္ခြင့္ေပးဖို႔၊ ေနာက္ တစ္ဆင့္ တက္ကာ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာေတြ ေျဖရွင္းရာ မွာ မတူတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအျမင္ေတြ၊ အယူအဆ ေတြကိုပါ ထည့္သြင္းေနရာေပးဖုိ႔လိုအပ္ တယ္။
ျပႆနာတစ္ခုမွာ ဘက္ေပါင္း မ်ားစြာပါဝင္ေနတတ္ၿပီး၊ အစိုးရနဲ႔ အတိုက္ အခံအင္အားစုေတြအၾကား၊ အတိုက္အခံ အင္အားစုအခ်င္းခ်င္းအၾကား ယွဥ္တြဲေန ထိုင္ေရးနဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းေတြကို အားေပးဖို႔လိုပါတယ္။ ဇီး႐ိုးဆမ္ကစားနည္းက အ႐ံႈးနဲ႔ အႏိုင္ ရလဒ္ကိုသာ အေျဖထုတ္ေပးတာျဖစ္လိုု႔ တစ္ဖက္အႏိုင္ရဖိုု႔ တစ္ဖက္က (သို႔မဟုုတ္ အျခားေသာဘက္ေတြ) အျမဲတမ္း အ႐ံႈး ေပးေနရတယ္။ ဒါဟာ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ေျပာင္း ျပန္ ျဖစ္ပါတယ္။
လတ္တေလာ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးျပႆနာေတြ အတြက္ ေရြးခ်ယ္စရာ ကစားနည္း
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ႏိုင္ငံ ေရးျပႆနာေတြကို ခ်ဥ္းကပ္ အေျဖရွာရာ မွာ ဒီမိုကေရစီကို စတင္က်င့္သံုးစႏိုင္ငံ အေနနဲ႔ ဇီး႐ိုးဆမ္ကစားနည္းကိုု ေရွာင္ရ မွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီျပႆနာေတြမွာ ဘက္ က ႏွစ္ဖက္ထက္ပိုသလို တစ္ဖက္ဖက္ရဲ႕ အႏိုင္အတြက္ အျခားဘက္ေတြက အ႐ံႈး ေပးရမယ္ဆိုတာ မျဖစ္သင့္၊ မျဖစ္အံ့ပါ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ႐ံႈးတဲ့ဘက္က ခဏဝင္ေန ၾကည့္ပါ။ ဘက္အားလံုး တစ္ရာရာႏႈန္း အႏိုင္မရေပမယ့္ တစ္ရာရာႏႈန္း အ႐ံႈးေပး ရတာမ်ဳိးမဟုတ္တဲ့ ကစားနည္းနဲ႔ အဲဒီ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းသင့္တယ္။ သူေရာ ကိုုယ္ေရာ ေက်နပ္မယ့္ အႏိုင္ရမႈမ်ဳိးကို အေျဖထုတ္ေပးမယ့္ ကစားနည္း တစ္ခုခု ကိုေရြးခ်ယ္သင့္တယ္။ ေရွာင္ၾကဥ္ဖို႔ အသင့္ ဆံုးကေတာ့ ဒီမိုကေရစီေျပာင္းျပန္ ဇီး႐ိုး ဆမ္ ကစားနည္းျဖစ္ပါတယ္။
စကားအဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုုခ်က္
Political culture is defined by the International Encyclopedia of the Social Sciences as “the set of attitudes, beliefs and sentiments which give order and meaning to a political process and which provide the underlying assumptions and rules that govern behavior in the political system.”
”ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈဆိုုတာ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ လႈပ္ရွားလည္ပတ္ပံုကိုလႊမ္းမိုးမယ့္ ထင္ျမင္ ယူဆခ်က္နဲ႔ ဥပေဒသေတြကို ျဖစ္ေပၚေစတဲ့ စိတ္သေဘာထား၊ ယံုၾကည္ခ်က္နဲ႔ တန္ဖိုး ထားမႈေတြကိုု စုေပါင္းရည္ၫႊန္းတယ္”လို႔ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူမႈသိပၸံစြယ္စံုက်မ္း ႀကီးက ဖြင့္ဆိုတယ္။
Game theory is a study of strategic decision making. More formally, it is “the study of mathematical models of conflict and cooperation between intelligent rational decision-makers.
”ကစားနည္းသီအိုရီဆိုတာ မဟာဗ်ဴဟာ ေျမာက္ ဆံုုးျဖတ္ခ်က္ေတြအေၾကာင္း ေလ့ လာမႈတစ္မ်ဳိး ျဖစ္တယ္။ က်ဳိးေၾကာင္း ဆီ ေလ်ာ္စြာ စဥ္းစားဆံုုးျဖတ္လိုုသူေတြအေနနဲ႔ ထိပ္တိုက္ေတြ႔ျခင္းနဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ ျခင္းအၾကား ဘာကို ေရြးမလဲဆိုတာကို သခ်ၤာနည္းနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္သံုးသပ္ ဆံုုးျဖတ္ျခင္း ျဖစ္တယ္။

ခင္ေမာင္ဝင္း