ပံုျပင္ေဟာင္း ပဲ့တင္ထပ္ရခိုင္ ၊ မေက်နပ္မႈ အေျခခံ သရုပ္လကၡဏာႏိုင္ငံေရး

(က) ေျမာက္ဦးနယ္က အသံ

၂၀၁၆ ႏွစ္ဆန္းပိုင္းက တိုင္းရင္းသားမီဒီယာ ကြန္ဖရင့္ကို တက္ေရာက္ရင္း ရခိုင္တို႔၏ ေရွးေဟာင္းျမိဳ႕ ေတာာ္ ေျမာက္ဦးသို႔ စာေရးသူ ေရာက္ခဲ့သည္။ သမိုင္း၀င္ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲအျပီး  ၃ လ ေက်ာ္ အၾကာ ေဖေဖာ္၀ါရီလအတြင္း က်င္းပသည့္ ကြန္ဖရင့္ျဖစ္ရာ ေဒသခံ အသံမ်ားပါ စနည္းနာခြင့္ ရခဲ့ ေလသည္။ အထူးသျဖင့္ ယင္းကာလမွာ အစိုးရအလႊဲအေျပာင္းအတြက္ ၾကားကာလ ျဖစ္ေနရာ မည္ သူ အစိုးရအဖြဲ႔၀င္ ျဖစ္မည္ သမၼတ ျဖစ္မည္ စသည္ကို တႏိုင္ငံလံုးက စိတ္၀င္စားေနသည့္ နည္းတူ ေဒသခံမ်ားကလည္း အစိုးရ အဖြဲ႔ဖြဲ႔စည္းမႈကို လည္ပင္း ရွည္ရွည္ျဖင့္ ေမ်ွာ္တလင့္လင့္ျဖင့္ပင္။ ျပည္မ ေန ျပည္သူမ်ားႏွင့္ ကြာျခားသည့္ ကိစၥမွာ ေဒသအေျချပဳ ရခိုင္ပါတီမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္း မဲဆႏၵ နယ္အမ်ားစုတြင္ အႏိုင္ရရိွထားသည့္အတြက္ ရခိုင္ျပည္နယ္၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ မည္သူျဖစ္မည္ ဆိုသည့္ ကိစၥမွာ အေတာ္မ်ားမ်ားက စိတ္၀င္စားေနသည့္ အေၾကာင္းအရာပင္။

“က်ြန္ေတာ္တို႔ အတြက္ေတာ့ ျပည္နယ္ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ကို ရခိုင္ အမ်ဳိးသားပါတီက ကိုယ္စားလွယ္ကို သတ္မွတ္ေရြးခ်ယ္ေပးေရးဟာ အလြန္အေရးၾကီးတဲ႔ ကိစၥျဖစ္တယ္။ ဒါမွ ေဒသခံေတြ ဘာျဖစ္ေနတယ္ ဘာလို အပ္ေနတယ္ဆိုတဲ႔ကိစၥကို အမ်ဳိးသားေရးတာ၀န္ထမ္းမဲ႔ ပါတီရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္က သိရိွနား လည္ျပီး ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္မယ္။” လို႔ စာေရးသူတို႔ တည္းခိုသည့္ ဟိုတယ္ႏွင့္  မလွမ္းမကမ္းရိွ လမ္းေဘး ကြမ္းယာဆိုင္ ေရာင္းခ်သူ တဦးက စာေရးသူတို႔အား ေျပာျပသည္။

ေတြးၾကည့္ျပန္ေတာ့လည္း ဖြံ႔ျဖိဳးမႈ ေနာက္က်ျခင္း ၊ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ခက္ခဲမႈ ၊ အလုပ္အကိုင္ ရွားပါးမႈ ၊ ဘာသာ လူမ်ဳိးအသြင္မတူသည့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအၾကား ျပႆနာမ်ားႏွင့္ စိန္ေခၚခ်က္မ်ားမွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အေျခတည္လာခဲ့သည့္ ကိစၥမ်ားပင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရခိုင္ေဒသ ရခိုင္အမ်ဳိးသားေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရမွသာ ေဒသခံေတြရဲ႕ အခက္အခဲျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္လိမ့္မည္ဟု စြဲစြဲျမဲျမဲ ယံုၾကည္ေနၾကသူေတြ တပံုတပင္။

ေျမာက္ဦးတြင္လုပ္သည့္ တိုင္းရင္းမီဒီယာ ညီလာခံတြင္လည္း ရခိုင္ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ လူမႈ႔အသင္း အဖြဲ႔မ်ားပါ တက္ေရာက္ခဲ့ရာ ဗဟိုအစိုးရျဖစ္လာမည့္ အန္အယ္လ္ဒီမွ ရခိုင္ပါတီႏွင့္ေ တြ႔ဆံုေဆြးေႏြးမႈ မရိွျခင္းအေပၚ မခ်င့္မရဲျဖစ္သံသာ တညံညံႏွင့္ပင္။

(ခ) ဘူးသီးေတာင္ နယ္မွ ရခိုင္ကေလးငယ္အသံ

၂၀၁၆ ခုနစ္မွာ စာေရးသူအဖို႔ ရခိုင္ျပည္နယ္ႏွင့္ ကံစပ္သည္ဟု ဆိုရေပလိမ့္မည္။ ေျမာက္ဦး ခရီးစဥ္မွ ျပန္လာျပီး လပိုင္း အၾကာတြင္ပင္ ႏိုင္ငံျခား သုေတသနသမား တဦးႏွင့္ အတူ ရခိုင္ေျမာက္ပိုင္း ေဒသ ျဖစ္သည့္ ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္ေတာေဒသတြင္ သုေတသန စာရင္းေကာက္ယူႏိုင္ေရး သြားေရာက္ခြင့္ ၾကံဳခဲ့ျပန္သည္။  မြတ္ဆလင္ႏွင့္ ရခိုင္ ႏွစ္ဘက္အသိုင္းအ၀ိုင္းအား တတ္ႏိုင္သမ်ွ လက္လွမ္းမွီသမ်ွ လိုက္လံေတြ႔ဆံု ေမးျမန္းသည့္ ခရီးစဥ္ျဖစ္သည့္အျပင္ သုေတသနအတြက္ ျခံဳငံုမိေစရန္ ျမိဳ ၊ ခမီ ႏွင့္ အျခားတိုင္းရင္းသား အခ်ဳိ႔ႏွင့္ပါ ေတြ႔ဆံုခြင့္ရခဲ့သည္။

ဘူးသီးေတာင္ျမိဳ႕နယ္ ေျမာက္ပိုင္းက ရခိုင္ေက်းရြာတရြာသို႔ အ၀င္တြင္ ကေလးသူငယ္မ်ား ကစားေန သည္ကို ေတြ႔ရေလ၏။ “ဟိုမွာ ဗမာစစ္သားေတြ လာျပီ ပစ္”  ဆိုျပီး  ခန္႔မွန္းေျခ အသက္ ၇ ႏွစ္ခန္႔ အရြယ္ ကေလးငယ္တဦးက ေအာ္လိုက္စဥ္ က်န္ကေလးမ်ားက ဒက္ဒက္ဒက္ ရႊီး ဒိုင္းဆိုျပီး ေအာ္ဟစ္ ေနသံကိုၾကားရသည္။ အနားမွာ ျဖတ္သြားသည့္ ကေလးငယ္တဦးအား မင္းက ဘယ္စစ္သားလဲလို႔ ေမးလိုက္သည့္ အခါ ရခိုင္စစ္သား ဟု ခပ္ျပတ္ျပတ္ ေျဖဆိုျပီး လွည့္ထြက္သြားသည္။

သာမန္ အေပၚယံၾကည့္လ်ွင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တပ္မေတာ္သို႔ ၀င္ေရာက္တာ၀န္ထမ္းခဲ့သည့္ တိုင္းရင္း သားလူမ်ဳိးစု ျဖစ္ေသာ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ားအဖို႔ ယင္းကဲ႔သို႔ စိတ္ဓာတ္မ်ား ကိန္းေအာင္းလိမ့္မည္ မဟုတ္ဟု အေပၚယံအားျဖင့္ ယူဆရေပသည္။ သို႔ေသာ္ ေဒသႏွင့္ လူမ်ဳိး၏ ၾကံဳေတြ႔ရသည့္ အေျခ အေနမ်ားေၾကာင့္ေလာ သို႔တည္းမဟုတ္ ကေလးမ်ား အေနျဖင့္ ရခိုင္စစ္သားဆိုသည့္ အသံုးအႏႈန္း မည္သည့္ေနရာမွတဆင့္ ၾကားသိခဲ့သေလာ စဥ္းစားခ်င္စရာ ကိစၥတရပ္မွာ ေခါင္းထဲသို႔ ၀င္လာခဲ့ သည္။

ယင္းကာလအထိ ရခိုင္ လက္နက္ကိုင္ တပ္ဖြဲ႔ျဖစ္သည့္ AA ရခိုင့္တပ္မေတာ္မွာ ရခိုင္ေဒသသို႔ ထိုး ေဖာက္ရန္ ပလက္၀ နယ္မွ တဆင့္ ၾကိဳးပမ္းဆဲျဖစ္ရာ ကီလိုမီတာ ၆၀၀ ေက်ာ္ေလာက္ ေ၀းေသး သည့္ ဘူးသီးေတာင္ ေဒသမွ ရခိုင္ ကေလးငယ္မ်ားမွာ မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ရခိုင္စစ္သားဆို သည့္ အသံုးအႏႈန္းကို သံုးကာ ကစားေနၾကသနည္းဆိုသည့္ ကိစၥမွာ စိတ္၀င္စားစရာျဖစ္လာခဲ့သည္။

အမွန္တကယ္ေတာ့ AA  ရခိုင္ တပ္ဖြဲ႔မွာ ၂၀၀၉ – ၂၀၁၀ ကာလေတြတုန္းက ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ စတင္ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည့္ အဖြဲ႔ျဖစ္ျပီး ၂၀၁၄ ခုနစ္က ေက်ာက္ျဖဴတြင္ က်င္းပသည့္ ရခိုင္ အမ်ဳိးသား ညီလာခံမွသာ ရခိုင္ျပည္နယ္သို႔ ညီလာခံတက္ရင္း စနည္းနာရင္း ေခတၱ ျပန္ေရာက္ခဲ့ျခင္းပင္။

( ဂ ) ရွမ္းျပည္ကိုသြားတဲ႔ ရခိုင္ေတြ

၂၀၁၈ စက္တင္ဘာလအတြင္း ရွမ္းျပည္ျပန္ေရာက္စဥ္ သံလြင္ျမစ္၀ွမ္းေဒသေတြကို သြားစနည္းနာမိ သည္။ ယခင္ SSA အဖြဲ႔မွ ျပည္သူ႔စစ္အျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းသည့္အဖြဲ႔ အေျခစိုက္ေဒသတြင္ တည္းခို ရင္း အဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္သူႏွင့္ ညစာစားေတာ့ ရခိုင္အသိုင္းအ၀ိုင္းတခ်ဳိ႔က အဲဒီေခါင္းေဆာင္ဆီ ဖုန္းဆက္ အကူအညီေတာင္းေနသံ ၾကားရေလသည္။

အေၾကာင္းကေတာ့  ျပည္သူ႔စစ္အဖြဲ႔ နယ္ေျမႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည့္ သံလြင္တံတား တာေကာ္တြင္ ရခိုင္လူငယ္မ်ားအား စစ္တပ္က ေရွ႔ဆက္ေပးမသြားပဲ တားထားသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ပင္။ ျပည္ တြင္းမွာ လြတ္လပ္စြာ သြားလာခြင့္ရိွေၾကာင္း ရခိုင္အဖြဲ႔အစည္းဘက္မွ ေျပာေပမင့္ ျပည္သူ႔စစ္ ေခါင္း ေဆာင္ကေတာ့ သူ႔အေနျဖင့္ ဘာမွမတတ္ႏိုင္ေၾကာင္းႏွင့္ ေနာက္ထပ္ ေန႔တ၀က္ခန္႔ ကားျဖင့္ ေမာင္း ရင္ ေရာက္ႏိုင္သည့္ ခရီးျဖစ္သည့္ အန္စီေအ အပစ္ရပ္လက္မွတ္မထိုးေသးသည့္ မိုင္းလား တပ္ဖြဲ႔ ေဒသသို႔ သြားေရာက္မည္ ယင္းမွ တဆင့္ နယ္ေျမခ်င္း ဆက္စပ္သည့္ ၀ ေဒသသို႔ ၀င္ေရာက္မည္ဟု ယူဆသျဖင့္ တပ္က တားဆီးတာ ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ျပန္ေျပာျပသည္။ ( မိုင္းလား နဲ႔ ၀ တပ္ဖြဲ႔ပါ၀င္သည့္ FPNCC အဖြဲ႔တြင္ AA မွာ အဖြဲ႔၀င္ျဖစ္သည္။ )

ယင္းကိစၥတြင္ ရခိုင္လူငယ္ အမ်ားအျပား တကယ္ပဲ လိုလိုလားလား စစ္သင္တန္းသြားတက္ၾက သလားဆိုသည့္ ကိစၥႏွင့္ အလုပ္အကိုင္ ရွားပါး၍ သြားသေလာ ဆိုသည့္ ကိစၥႏွစ္မ်ဳိးပဲ စဥ္းစားစရာ ရိွသည္။ AA မွာ ၀ ႏွင့္ နယ္နိမိတ္ထိစပ္ေနသည့္ ကိုးကန္႔ေဒသတြင္ ျဖစ္ပြားသည့္ တိုက္ပြဲတြင္ပါ ပါ၀င္ခဲ့ဖူးရာ စစ္သင္တန္းဆိုသည့္ ကိစၥမွာလည္း အေလးအနက္ စဥ္းစားစရာပင္။ ခ်ဲ႔ေတြးၾကည့္ပါက လစာပင္ ေရေရရာရာ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ မရိွသည့္ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အတြင္းသို႔ မည္သည့္ အတြက္ေၾကာင့္ လူငယ္ေတြ မိုင္ေပါင္း ရာခ်ီ ခရီးကို ေက်ာ္ျဖတ္ကာ စစ္သင္တန္းသြားတက္ၾက သနည္း ဆိုသည့္ ကိစၥကလည္း အေလးအနက္ စဥ္းစားစရာပင္။ ဥပမာအားျဖင့္ မူရင္းတိုင္းရင္းသား မ်ဳိးႏြယ္စု တည္ရိွရာေဒသတြင္ လႈပ္ရွားသည့္ လက္နက္ကိုင္ တိုင္းရင္းသားတပ္မ်ားမွာ စစ္မႈထမ္း ခ်င္ခ်င္ ေဒသခံရြာသားမ်ားကို စစ္သားစုႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရးပိုင္ၾကေသာ္လည္း AA ဌာနခ်ဳပ္မွာ မူလဇာတိ ရခိုင္ျပည္မွ မိုင္ေပါင္း ရာခ်ီေ၀းသည့္ ေနရာတြင္ ရိွေနသည့္ အတြက္ပင္ျဖစ္သည္။

“ဖြံ႔ျဖိဳးမႈ ေနာက္က်ျခင္း ၊ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ခက္ခဲမႈ ၊ အလုပ္အကိုင္ ရွားပါးမႈ ၊ ဘာသာ လူမ်ဳိးအသြင္မတူသည့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအၾကား ျပႆနာမ်ားႏွင့္ စိန္ေခၚခ်က္မ်ားမွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အေျခတည္လာခဲ့သည့္ ကိစၥမ်ားပင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရခိုင္ေဒသ ရခိုင္အမ်ဳိးသားေတြ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရမွသာ ေဒသခံေတြရဲ႕ အခက္အခဲျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္လိမ့္မည္ဟု စြဲစြဲျမဲျမဲ ယံုၾကည္ေနၾကသူေတြ တပံုတပင္ “

 (ဃ) အလားအလာေကာင္းေလမလား ေတြးမိေပမယ့္

၂၀၁၅ ခုနစ္ တေက်ာ့ျပန္ကိုးကန္႔တိုက္ပြဲတြင္ ကိုးကန္႔ MNDAA ဘက္မွ စစ္ကူအျဖစ္ ၀င္ေရာက္ ပူူးေပါင္းတိုက္ခိုက္ခဲ့သည့္ AA မွာ အျခားတိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔ေတြလို ျငိမ္းခ်မ္းေရးမွာ တန္းတူရည္တူပါ၀င္ျခင္း မျပဳႏိုင္သည့္ အေျခအေနအထိ တပ္မေတာ္၏ ကန္႔သတ္မႈကို ခံခဲ့ရသည္။

ရခိုင္ေျမာက္ပိုင္းမွာျဖစ္ခဲ့သည့္ မြတ္ဆလင္ အက်ပ္အတည္းေနာက္ပိုုင္းတြင္မူ တရုတ္ၾသဇာၾကီး လာမည့္ ျမန္မာအေနျဖင့္ တရုတ္၏ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ပြဲစားလုပ္ေပးမႈတြင္ တစံုတရာ လိုက္ေလ်ာရမည့္ ဟန္ ျပခဲ့ရေပသည္။ အထူးသျဖင့္ ယခင္က ကန္႔သတ္ထားခဲ့သည့္ AA ၊ TNLA ၊ MNDAA တို႔ႏွင့္ အစိုးရအၾကား တဖြဲ႔ခ်င္း အပစ္ရပ္စဲေရး ျပဳလုပ္ျပီး အန္စီေအ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ အပစ္ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ေရးထိုးမႈတြင္ ပါ၀င္ေရး ( သို႔မဟုတ္ ) ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးမႈတြင္ ပါ၀င္ေရး လမ္းစပြင့္လာ ေနသေယာင္ အေနအထားမ်ဳိး ျပီးခဲ့သည့္ ဒီဇင္ဘာလအေစာပိုင္းက ျဖစ္ေပၚခဲ့ပါသည္။ ယင္းသံုးဖြဲ႔အား ျငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္တြင္ ပါ၀င္ခြင့္ျပဳလိုက္ျပီဟု သတင္းေတြက ဆိုေလသည္။

စကာၤပူႏိုင္ငံ အေျခစိုက္ ISEAS-Yusof Isak မွ ဧည့္ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ ဂ်ရတ္ မကၠာသီ၏ Rakhine State Politics a Major Barrier to Rohingya Return ဆိုသည့္သုေတသန ေဆာင္းပါးတြင္ ရခိုင္မွာ ဗမာလူမ်ားစု၏ ျခယ္လွယ္မႈကို မၾကိဳက္သည့္ နည္းတူ ၂၀၁၅ ခုနစ္ေနာက္ပိုင္း အဆိုးဆံုး ဆက္ဆံေရး အေျခအေနေရာက္လာသည့္ ရခိုင္ အီလိမ်ား ၊ အန္အယ္လ္ဒီ အစိုးရႏွင့္ စစ္တပ္တို႔အၾကား ယိုယြင္း လာသည့္ အေျခအေနအေပၚ အသာစီးရယူခဲ့သည္ဟု ယင္း၏ ေဆာင္းပါးတြင္ ထည့္သြင္းေျပာဆို ထားသည္။

ရခိုင္ပါတီမွာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္သူတဦးႏွင့္ AA စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ထြန္းျမတ္ႏိုင္မွာ မိသားစုအျဖစ္ ေတာ္ စပ္မႈ ရိွေနေၾကာင္းလည္း ေဖာ္ျပထားျပီး AA ဘက္ကေတာ့  ရခိုင္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ ဘံုဦး တည္ခ်က္သာရိွျပီး ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီ ANP ႏွင့္ AA အၾကား တရား၀င္ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္မႈ မရိွေၾကာင္း ျငင္းဆိုထားသည္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္ထြက္ေျပးသြားသည့္ မြတ္ဆလင္မ်ား ျပန္လည္လက္ခံေရး အစိုးရ၏အစီစဥ္အေပၚ ႏိုင္ငံေရး မေက်နပ္ခ်က္မ်ား အေျခခံျပီး ရခိုင္အီလိမ်ားက ကန္႔ကြက္ေနခ်ိန္တြင္ ရခိုင့္တပ္မေတာ္မွာ ယင္းအရွဳပ္အေထြးတြင္ ပါ၀င္ျခင္းမရိွသည့္အျပင္ မြတ္ဆလင္ေက်းရြာမ်ားကိုလည္း ပစ္မွတ္ထားခဲ့ျခင္း မရိွဆိုသည့္ အခ်က္ကိုလည္း ေဆာင္းပါးရွင္က ေထာက္ျပထားသည္။

ရခိုင္တပ္ဖြဲ႔အား ျငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္တြင္ ပါ၀င္ခြင့္ျပဳလိုက္သည့္အတြက္ ရခိုင္မ်ား၏ ႏိုင္ငံေရး မေက်နပ္ခ်က္မ်ားကို အတန္ငယ္ ေျပလည္သြားေစမည့္ လကၡဏာျဖစ္ျပီး ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲေရး ျပဳလုပ္ေရး အေျခအေနတရပ္ရရန္ လမ္းပြင့္လာႏိုင္သည္ဟုလည္း  ဒီဇင္ဘာလ ၂၀ ရက္ေန႔ ရက္စြဲျဖင့္ ေဖာ္ျပထားသည့္ ပါေမာကၡ ဂ်ရတ္မကၠာသီ၏ ေဆာင္းပါးတြင္ ေရးသားထားသည္။

ယင္း အေျခအေနမွာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ေရာက္ မြတ္ဆလင္မ်ားျပန္လာေရးအတြက္ တိုက္ရိုက္ အက်ဳိး မျဖစ္ေစသည့္တိုင္ ရခိုင္မ်ားအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး မေက်နပ္မႈ နည္းပါးလာပါက သေဘာထား အတန္ ငယ္ေပ်ာ့ေျပာင္းသည့္ ခ်ဥ္းကပ္ပံုသ႑ာန္သို႔ ျပန္ဦးတည္ႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ပါေမာကၡက ခန္႔မွန္းသည္။

သို႔ေသာ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂၁ ရက္ေန႔ တပ္မေတာ္မွ ျပဳလုပ္သည့္ တဘက္သတ္ အပစ္ရပ္စဲေရးအတြက္ ေၾကညာမႈတြင္ ရခိုင္ေဒသမပါလာခဲ့ေပ။ AA အေနျဖင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္တြင္ ပါ၀င္ခြင့္ရသည့္တိုင္ မူလ ရခိုင္ေဒသတြင္ ျပန္လည္အေျခခ်ႏိုင္ခြင့္ အခြင့္အေရး ျဖတ္ေတာက္ ခံလိုက္ရသကဲ႔သို႔ ရိွေနေပ သည္။ ယင္းေၾကညာမႈ မတိုင္ခင္ကတည္းကပင္ ရခိုင္ေဒသတြင္  တိုက္ပြဲမ်ား ခပ္စိပ္စိပ္ ျဖစ္ေနခဲ့ျပီ ျဖစ္သည္။ ယခု ၂၀၁၉ ခုနစ္ ၇၁ ႏွစ္ေျမာက္လြတ္လပ္ေရးေန႔ ေနာက္ပိုင္းတြင္ေတာ့ အားလံုးသိၾက သည့္ အတိုင္းပင္။

” ရခိုင္မွာ ဗမာလူမ်ားစု၏ ျခယ္လွယ္မႈကို မၾကိဳက္သည့္ နည္းတူ ၂၀၁၅ ခုနစ္ေနာက္ပိုင္း အဆိုးဆံုး ဆက္ဆံေရး အေျခအေနေရာက္လာသည့္ ရခိုင္ အီလိမ်ား ၊ အန္အယ္လ္ဒီ အစိုးရႏွင့္ စစ္တပ္တို႔အၾကား ယိုယြင္း လာသည့္ အေျခအေနအေပၚ အသာစီးရယူခဲ့သည္ဟု ”

(င) ရွမ္းပံုျပင္ေဟာင္း ဆင္တူလာသည့္ ရခိုင္

ျပည္ပမွ လာေရာက္က်ဴးေက်ာ္သူမ်ား ေရႊ႔ေျပာင္း၀င္ေရာက္သူမ်ား အႏၱရာယ္မွ ကာကြယ္ရန္ ဆိုျပီး အေၾကာင္းျပသည့္ ကိစၥမ်ားမွာ အသစ္အဆန္းေတာ့ မဟုတ္ေပ။ လြတ္လပ္ေရးရျပီးစကာလ၊ ယခင္ ေခတ္ကာလမ်ားက ျပည္မမွ ဗမာအုပ္ခ်ဳပ္သူအသိုင္း၀ိုင္းက ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ႏိုင္ခြင့္ နည္းပါးလွ သည့္ ရွမ္းျပည္တြင္ ကူမင္တန္ အေၾကာင္းျပျပီး စစ္တပ္မွ ၀င္ေရာက္တပ္စြဲခဲ့ကာ ကူမင္တန္ျခိမ္း ေျခာက္သည့္ နယ္ေျမပမာဏထက္ ေက်ာ္လြန္ျပီး စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေၾကညာခဲ့ဖူးပါသည္။ ၆၂ အာဏာ သိမ္းအုပ္စု၏ အဓိကတာ၀န္ရိွသူတဦးျဖစ္သည့္ ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ေအာင္ၾကီးမွာ ၁၉၅၂ ခုနစ္က စတင္သည့္ ယင္းစစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တာ၀န္ကို အဓိကလက္ခံရယူခဲ့သူျဖစ္သည္။

ရွမ္းအေရွ႔ပိုင္းေဒသကို က်ဴးေက်ာ္လာသည့္ ကူမင္တန္ကို ေမာင္းထုတ္ေပးသည့္အတြက္ ရွမ္းအေရွ႕ ေဒသမွ ျပည္သူအခ်ဳိ႔မွာ  စစ္တပ္စြမ္းေဆာင္မႈအေပၚ ခ်ီးက်ဴးမႈမ်ား ရိွခဲ့ေသာ္လည္း ရွမ္းျပည္ အခ်ဳိ႔ ေဒသမ်ားတြင္မူ တပ္မေတာ္၏ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈ၊ စစ္တပ္အေျမွာင္တို႔၏ ႏိုင္ငံေရး လုပ္စားမႈ ၊ ႏိုင္ငံေရး စြက္ဖက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ဗမာစစ္သား၊ ဗမာတပ္ ၊ ဗမာ နယ္ခ်ဲ႔ဆိုသည့္ အသံုးအႏႈန္းမ်ားပင္ ေပၚလာခဲ့သည္ဟု ဦးထြန္းျမင့္ ( ေတာင္ၾကီး ) ၏ ျပည္ေတာ္သာ ပေဒသရာဇ္ ဆိုရွယ္လစ္ ရွမ္းျပည္ ဆိုသည့္ ေဆာင္းပါးတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

တန္းတူညီမ်ွေသာ ျပည္ေထာင္စု တည္ေထာင္ေရး ကတိက၀တ္ျဖင့္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ထိုး ခဲဲ့သည့္ ရွမ္းျပည္သားမ်ားမွာ ၃ ႏွစ္အၾကာတြင္ အေျခခံ ဥပေဒျပင္ေပးမည္ဆိုသည့္ ျပည္မလူမ်ားစု ၾကိဳက္ ဒီမိုကေရစီအစိုးရေခါင္းေဆာင္ ဦးႏု၏ ကတိက၀တ္ ေဖာက္ဖ်က္မႈေၾကာင့္ စိတ္ပ်က္ေနခ်ိန္ လည္း ျဖစ္ေပသည္။

ယင္း ၁၉၅၃ ကာလတ၀ိုက္ ရွမ္းျပည္ အေျခအေနကို ဦးထြန္းျမင့္က မွတ္ခ်က္ျပဳခဲ့ရာတြင္ “ဖဆပလ ဆိုရွယ္လစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအေနျဖင့္ ရွမ္းျပည္တြင္ ပကတိ ျဖစ္ေနသည့္ အေျခအေနမ်ားကို ေရွ႔ေရး အေတြးေတြးကာ အခ်ိန္မီ မျပဳျပင္ပါက မေ၀းလွေသာ အနာဂတ္ ကာလတြင္ အက်ဳိးတရားသည္ ရွမ္း- ဗမာ ဆက္ဆံေရးအတြက္ ၾကီးမားစြာ အႏၱရာယ္ျပဳလာလိမ့္မည္” ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳခဲ့သည္။

လူမ်ားစုအၾကိဳက္အစိုးရ လက္ထက္တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စြက္ဖက္၊ ႏိုင္ငံေရး စြက္ဖက္မႈမ်ား စစ္တပ္က ေကာ၊ ျပည္မအစိုးရကပါ လုပ္လာခဲ့ေလရာ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီလက္ထက္က တပ္ႏွစ္တပ္ျဖင့္ တျပည္ လံုး ဥပေဒစိုးမိုးစြာ အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္သည့္ အေျခအေနရိွခဲ့သည့္ ရွမ္းျပည္တြင္ ေနာက္ဆက္တြဲ အေနျဖင့္ အမ်ဳိးသားေရး လႈပ္ရွားမႈအေျခခံ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရး တရပ္ေပၚလာခဲ့ေပသည္။

ယင္းလႈပ္ရွားမႈကိုလည္း ကူမင္တန္ အၾကြင္းအက်န္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းသည္ဆို၍ လည္းေကာင္း အာဏာစြန္႔ရသည့္ ေစာ္ဘြားမ်ားက အားေပးအားေျမွာက္ျပဳသည္ဆို၍ လည္းေကာင္း ျပည္မ အာဏာပိုင္မ်ားက ဟုတ္ေသာ္ရိွ မဟုတ္ေသာ္ရိွ သမုတ္ခဲ့ၾကသည္ပင္။  လြတ္လပ္ေရးရျပီး ၁၀ ႏွစ္အၾကာ ခြဲထြက္ခြင့္အေပၚ အဓိပၸာယ္ေကာက္ယူမႈ မ်ားစြာျဖင့္ပင္။ ျပည္မ မီဒီယာမ်ားကလည္း ယင္းအခ်ိန္ကပင္ ဖက္ဒရယ္ေတာင္းသည့္ အုပ္စုမ်ားကို ပံုစံမ်ဳိးစံုျဖင့္ သရုပ္ေဖာ္ခဲ့သည္ျဖစ္ရာ ၆၂ ႏွစ္ စစ္တပ္အာဏာသိမ္းခ်ိန္တြင္ ၀မ္းသာအားရ ေဖာ္ျပမႈမ်ားပင္ ရိွခဲ့ေပသည္။

ယခု ရခိုင္ျဖစ္စဥ္တြင္လည္း ARSA တိုက္ခိုက္မႈ အေၾကာင္းျပ ေနရာတိုးခ်ဲ႔ ၀င္ယူခဲ့သူ စစ္တပ္ မွာ AA ကို ARSA အေၾကာင္းျပၿပီး ရခိုင္တြင္ေျခခ်ခြင့္မေပးေရးႏွင့္ အစိုးရတို႔ကလည္း ရခိုင္ေဒသ ကြက္က်န္ အပစ္ရပ္စဲေရးတြင္လည္း သေဘာထားတညီတည္း ရိွခဲ့ျပီ ျဖစ္ပါသည္။

လြတ္လပ္ေရးေန႔ နယ္ျခားေစာင့္ ရဲကင္းမ်ား တိုက္ခိုက္ခံရျပီးေနာက္ပိုင္း အြန္လိုင္း သတင္းမီဒီယာ မ်ား၏ ကြန္းမင့္မ်ား၊ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ ျပည္တြင္းမီဒီယာအခ်ဳိ႔၏ သတင္းေဖာ္ျပခ်က္မ်ား၊ လူနည္းစု တိုင္းရင္းသားမဟုတ္သူအမ်ားစု၏ လူမႈကြန္ယက္ စာမ်က္ႏွာမ်ားႏွင့္ ရခိုင္တိုင္းရင္း မီဒီယာမ်ား အပါ အ၀င္၊ ရခိုင္တိုင္းရင္းသား အခ်ဳိ႔ သံုးစြဲေနသည့္ လူမႈကြန္ယက္ စာမ်က္ႏွာမ်ားတြင္ ေရးသားေဖာ္ျပ ခ်က္မ်ား ႏိႈင္းယွဥ္ပါက ဗမာ – ရခိုင္ ဆက္ဆံေရး ဆိုသည့္အသြင္ ေဆာင္လာသလား စဥ္းစားစရာ ရိွလာေပသည္။

(င) မေက်နပ္မႈ၏ ႏိုင္ငံေရး အမွတ္သရုပ္လကၡဏာႏွင့္ ေခတ္သစ္ ရခိုင္ ေနရွင္နယ္လစ္ဇင္

ရခိုင္ရဲ႕ တိုင္းရင္းသားျဖစ္မႈအေျချပဳ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒ က်င့္သံုးပံုက  ၂၀ ရာစု အေစာပိုင္းက ဗမာ ေနရွင္နယ္လစ္ဇင္ႏွင့္ေတာင္ ဆင္တူေနတယ္လို႔ မၾကာေသးခင္ကပဲ ျမန္မာ့ အေရးက်ြမ္းက်င္သူ တဦးက မွတ္ခ်က္ျပဳခဲ့ေပသည္။

၂၀ ရာစု အေစာပိုင္း အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒ ျပန္လည္ေခါင္းေထာင္လာမႈမွာ  ကိုလိုနီက်ြန္ဘ၀ေရာက္ေနမႈ အေပၚအေျခခံျပီး မေက်နပ္မႈ နစ္နာမႈအေပၚ အမ်ဳိးသားေရး လႈပ္ရွားမႈအသြင္ေျပာင္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေပ သည္။

ယင္းကာလကို ၾကည့္မည္ဆိုပါက ဗုဒၶဘာသာ ဗမာ ျဖစ္မႈအေပၚ အေျခတည္ခဲ့သည့္ အမ်ဳိးသားေရး လႈပ္ရွားမႈ အားေကာင္းသည္ႏွင့္အညီ ကိုလိုနီစနစ္ႏွင့္ ေရႊ႔ေျပာင္းေရာက္လာသူမ်ားႏွင့္ အဓိကရုန္း ျဖစ္ခဲ့သလို အဂၤလိပ္ေအာက္တြင္ အမႈထမ္းသည့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုအခ်ဳိ႔ႏွင့္ပါ ဂ်ပန္ေခတ္ ဘီအိုင္ေအ ၀င္လာခ်ိန္တြင္ ျပႆနာတက္ခဲ့ဖူးသည္။

မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ ျပင္းထန္လြန္းပါက အတၱေနာမတိ အေျခခံကာျဖစ္ေပၚလာၿမဲျဖစ္သည္။ ရခိုင္တြင္ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ အနည္ထိုင္ခဲ့သည့္ ျပႆနာမ်ားမွာ ၂၀၁၅ ခုနစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ မေက်နပ္မႈ အရင္းခံ အမွတ္ သရုပ္လကၡဏာ ႏိုင္ငံေရးေတာင္းဆိုမႈ Identity Politics Upsurging အျဖစ္ အားေကာင္းစြာ ၾကီးထြား ေနၾကျပီျဖစ္သည္။

လက္ရိွ အခ်ိန္ကာလတြင္ ကမၻာ့ေနရာအႏွံ႔အျပား ေပၚထြန္းလာေနသည့္ အမွတ္သရုပ္လကၡဏာ ႏိုင္ငံေရးေပၚထြန္းမႈ၊ အားေကာင္းမႈမ်ားသည္ အစုအဖြဲ႔ အမ်ဳိးအစားအလိုက္ ႏိုင္ငံေရးမေက်နပ္မႈ အေပၚ အေျခခံအားေကာင္းလာမႈ ျဖစ္သည္ဟု ဖရန္စစ္ဖူကူယားမားက သူ႔ရဲ႕ Identity ဆိုသည့္ စာအုပ္တြင္ ထည့္သြင္း ေျပာဆိုထားသည္။

စိုင္းထြန္းေအာင္လြင္

Ref; ဦးထြန္းျမင့္ ( ဖက္ဒရယ္မူဆိုတာ ဘာလဲ )

Francis Fukuyama; Identity

Rakhine State Politics a Major Barrier to Rohingya Return; ISEAS- Prof. Jerrard Mccarthy