ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကိဳးဆြဲအ႐ုပ္မ်ား

ျမတ္လႈိင္း

ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအေနနဲ႔ ဇာတ္သဘင္ပြဲလမ္းမ်ားကုိ ဝါသနာပါၾကပါတယ္။ ဒီလိုပြဲလမ္းမ်ားဟာ မိုးရာသီ ကုန္ဆုံးခ်ိန္မွာ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္တိုင္းနာမည္ ႀကီးဇာတ္ပြဲမ်ားလွည့္လည္ ကခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီဇာတ္႐ံုႀကီးေတြမွာလည္း ႐ုပ္ေသးပြဲေတြ ပါဝင္ခ့ဲၾကပါတယ္။

႐ုပ္ေသးသဘင္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အနည္းငယ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ႐ုပ္ေသးဆိုတာေခါင္း၊ ေျခ၊လက္စတဲ႔ ကုိယ္အဂၤါအစိတ္ အပုိင္းေတြ လႈပ္ရွားၿပီး လူ႔သဏၭာန္ဟန္အမူအရာအ တိုင္းကျပႏိုင္ဖို႔စီမံထားရတဲ႔ အ႐ုပ္ေလးေတြ ကုိႀကိဳးနဲ႔ဆြဲၿပီးကျပတဲ႔ သဘင္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာ့႐ုပ္ေသးကုိအင္းဝေခတ္မွာ ႐ုပ္ႀကီးနဲ႔ ႐ုပ္ငယ္လို႔ေခၚေဝၚခဲ့ပါတယ္။ ေညာင္ရမ္းေခတ္မွာအ႐ုပ္ က၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္မွာ႐ုပ္စုံ၊ ရတနာပုံေခတ္မွာေတာ့ အျမင့္သဘင္ဆို ၿပီးေျပာင္းလဲေခၚေဝၚခဲ့ၾကတာကုိ ဖတ္႐ႈရပါတယ္။ အခုေနာက္ပုိင္းမွာ ျမန္မာ့႐ုပ္စုံသဘင္လို႔ေခၚခဲ႔ပါတယ္။ ေခတ္အဆက္ဆက္က ကျပေဖ်ာ္ေျဖခဲ႔တဲ႔ ျမန္မာ့႐ုပ္ေသးသဘင္ မ်ားဟာ ေဖာ္ေျဖ႐ံုသက္သက္သာမကဘဲ တိုင္းျပည္ေရးရာေတြကို မေတာ္မေလ်ာ္လုပ္ေဆာင္တာျမင္ေတြ႕တဲ့ အခ်က္ေတြ ကုိ ေထာက္ျပကျပေဖ်ာ္ေျဖခဲ႔တာကုိ မွတ္သားခဲ့ရပါတယ္။ ဒီလိုကျပေဖ်ာ္ေျဖမႈေတြကုိ အမွားေတြျပဳျပင္ဖို႔အတြက္ ျပက္လုံး၊ ဇာတ္၊ နိပါတ္၊ ဇာတကဝတၳဳေတြနဲ႔ သတိေပးကျပ ေဖ်ာ္ေျဖခဲ႔ပါတယ္။

အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ႔ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ိဳက ျမန္မာ့႐ုပ္ေသးကုိ ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္မ်ားအေနနဲ႔ ေလးစား တန္ဖိုးထားၾကေၾကာင္း၊ အနုပညာအဆင့္အတန္း အလြန္ျမင့္မားေၾကာင္းကုိမွတ္ခ်က္ျပဳခဲ႔ပါတယ္။

႐ုပ္ေသးသဘင္မွာလည္း အ႐ုပ္မ်ားစြာရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အ႐ုပ္မ်ိဳးစုံကုိ ကုိယ္လုပ္ခ်င္တိုင္းလုပ္လို႔မရပါဘူး၊ ႐ုပ္ေသး သဘင္မွာပါဝင္ရမယ့္ အ႐ုပ္မ်ားကုိ ဗုဒၶရဲ႕အဘိဓမၼာ တရားေတာ္လာဥပါဒါ႐ုပ္၂၄ပါး၊ ဘူတ႐ုပ္ေလးပါး၊ ေပါင္း၂၈ပါးကုိ အစြဲျပဳၿပီး အ႐ုပ္၂၈ ႐ုပ္ပါဝင္ပါတယ္။ ဆရာႀကီး ဦးဘခ်ိဳေရးသားခဲ႔တဲ႔ ျမန္မာ့႐ုပ္ေသးေဆာင္းပါးထဲမွာ (၁)နတ္ကေတာ္ ႐ုပ္ႏွစ္႐ုပ္၊ (၂) ျမင္း႐ုပ္တစ္႐ုပ္၊ (၃)ဆင္ျဖဴဆင္မည္း ႏွစ္႐ုပ္၊ (၄)က်ား႐ုပ္တစ္႐ုပ္၊ (၅)ေမ်ာက္႐ုပ္တစ္႐ုပ္၊ (၆)ၾကက္တူေရြး တစ္႐ုပ္၊ (၇)နဂါး႐ုပ္ တစ္႐ုပ္၊ (၈)ဘီလူး႐ုပ္ႏွစ္႐ုပ္၊ (၉)ေဇာ္ဂ်ီတစ္႐ုပ္၊ (၁ဝ)ဝန္ႀကီးေလး႐ုပ္၊ (၁၁)မင္းသားတစ္႐ုပ္၊ (၁၂)ရွင္ ဘုရင္တစ္႐ုပ္၊ (၁၃)မင္းသ မီးတစ္႐ုပ္၊ (၁၄)မင္းသားႀကီးမ်က္ႏွာနီ၊မ်က္ႏွာျဖဴ ႏွစ္႐ုပ္၊ (၁၅)ပုဏၰားတစ္႐ုပ္၊ (၁၆)ရေသ့ တစ္႐ုပ္၊ (၁၇)နတ္ တစ္႐ုပ္၊ (၁၈)ျဗဟၼာ တစ္႐ုပ္၊ (၁၉)အမယ္အိုတစ္႐ုပ္၊ (၂ဝ)လူျပက္ႏွစ္႐ုပ္၊ စုစုေပါင္း၂၈ ႐ုပ္ပါဝင္ပါတယ္။

ေရွးေခတ္က ႐ုပ္ေသးစင္မ်ားကုိ စင္ေတာ္ႀကီး၊ စင္ေတာ္ကေလး၊ သမီးေတာ္စင္၊ ဝင္းစင္ဆိုၿပီး ခြဲျခားထားခဲ႔ပါတယ္။ အဲဒီအထဲမွာ စင္ေတာ္ႀကီးကုိ မင္းအမိန္႔နဲ႔သာ တည္ေထာင္ထားႏိုင္ပါတယ္။ ႀကိဳးဆြဲတဲ့ေနရာမွာလည္း မင္းသမီး႐ုပ္ကုိ အေကာင္းဆုံး ႀကိဳးဆြဲဆရာက ဆြဲရပါတယ္။

႐ုပ္ေသးအေၾကာင္း စဥ္းစားရင္းနဲ႔ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံအေၾကာင္းကုိေတြးလိုက္မိပါတယ္။ လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနအတိုင္းေျပာမယ္ဆိုရင္ မင္းမိန္႔အရကျပေနရတဲ႔႐ုပ္ေသး႐ုပ္ေတြျဖစ္ေနပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့သလို ဒီမိုကေရစီေခတ္သစ္ကုိျပန္ၿပီး တည္ေထာင္ေနတဲ့အခ်ိန္ပါ။ ဒီအခ်ိန္ကုိဦးေဆာင္သူဟာ သူေမွ်ာ္လင့္သလို ႀကိဳးဆြဲႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ ထင္ထားခဲ႔ပါတယ္။ သူေမွ်ာ္လင့္သလို ျပည္သူေတြကလည္း ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ၾကပါတယ္။ သူမက ဘာကုိ ေမွ်ာ္လင့္ခဲ႔သလဲဆိုေတာ့ ျမန္မာျပည္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလမ္းေပၚေလွ်ာက္လွမ္းႏိုင္ဖို႔၊ ဒီၿငိမ္းခ်မ္းေရးလမ္း ကေနတစ္ဆင့္ ျမန္မာ ျပည္တြင္းမွာေနထိုင္ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြအကုန္ပါဝင္တဲ႔ စစ္မွန္တဲ့ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုႀကီးတည္ေထာင္ႏိုင္ဖို႔ အတြက္ပါ။ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ စိတ္ကူးယဥ္ဆန္သလို ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။ ၂ဝ၁၅ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္ခင္မွာ ကတည္းက တိုင္းရင္းသားျပည္သူေတြကုိ အသိေပးေၾကြးေၾကာ္ခဲ့ပါတယ္။ ၂ဝ၁၅ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲကုိ ႏိုင္ၿပီးတဲ့ အခ်ိန္မွာ သူေၾကြးေၾကာ္ခဲ႔တဲ႔ ျပည္တြင္းစစ္ပြဲေတြရပ္ပစ္ဖို႔၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုဦး စားေပးေဆာင္ရြက္ခဲ႔ပါတယ္။ ဒါေတြ ကလည္း အိပ္မက္မက္သလို ျဖစ္ေနပါၿပီ။

ဒီျမန္မာျပည္ရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလမ္းကုိ ၂ဝရာစု ပထမပင္လုံညီလာခံစိတ္ဓာတ္ကုိ အေျခခံခဲ႔ပါတယ္။ ပထမပင္လုံ ညီလာခံတုန္းက တိုင္းရင္းသားေတြ တညီတၫြတ္တည္းေထာက္ခံခဲ႔တဲ႔အတြက္ ျမန္မာျပည္ႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးရယူဖို႔ အေျခခံအုတ္ျမစ္ခ်ႏိုင္ခဲ႔ပါတယ္။

အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ၂ဝရာစုပင္လုံ စိတ္ဓာတ္ေတြ တကြဲတျပားျဖစ္ေနပါၿပီ။ တိုင္းရင္းသားေတြကလည္း တကြဲတျပား ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ တစုတေဝးထည္းျဖစ္ဖို႔အႀကိမ္ႀကိမ္ျပန္ညိႇႏိႈင္းဖို႔ဆိုတာကလည္း အလြန္ခက္ခဲေနတုန္းပါ။ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳး စုေခါင္းေဆာင္ေတြကလည္း ကုိယ့္ေဒသအတြင္းမွာ လက္နက္စြဲကုိင္ၿပီး အယူအဆေရး အရေတာ္လွန္ေရးေတြ ဆင္ႏႊဲ ေနခဲ့ၾကပါတယ္။ အစုအစုလုိက္ျဖစ္ေနတဲ့ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုေတြ တစုတစည္းတည္းျပန္ေပါင္းစည္းဖို႔တင္မကပါဘူး။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က လူမ်ိဳးစုလက္နက္ကုိင္ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ တပ္မေတာ္ရဲ႕အကြဲကုိပါ ရင္ၾကားျပန္ေစ့ေနရပါတယ္။

ဒီရင္ၾကားေစ့မႈအတြက္ အရပ္ဘက္ေခါင္းေဆာင္(သူမ)နဲ႔ စစ္ဘက္ေခါင္းေဆာင္က မင္းသားနဲ႔မင္းသမီးအျဖစ္ အဓိကအခန္းက႑မွပါဝင္ကျပေနရပါတယ္။ NCA ဝတ္စုံႀကီးကုိဆင္တူဝတ္ထားခဲ႔တာ ေတြ႕ေနရပါလိမ့္မယ္။

႐ုပ္ေသးသဘင္မွာ မင္းသားမင္းသမီးမွလြဲရင္ တိုင္တည္သီခ်င္းကုိဆိုခြင့္မရသလိုပါပဲ။ အဲဒီလိုပဲ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ဟာ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒက ဆြဲတဲ႔ႀကိဳးေအာက္ မွာအစုိးရႏွစ္ဖြဲ႕ ‘က’ ေနရသလိုျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီအစုိးရႏွစ္ဖြဲ႕ ထဲမွာမွ စစ္ဘက္အစုိးရကုိတိုင္းျပည္ကာကြယ္ေရး၊ ျပည္ထဲေရး၊ နယ္စပ္ေရးေတြကုိအေပၚက ၂ဝဝ၈ႀကိဳးဆြဲ ဆရာက ခ်ေပး လိုက္ပါတယ္၊ အရပ္ဘက္အစုိးရကိုေတာ့ ျပည္သူေတြရဲ႕စားဝတ္ေနေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးနဲ႔သြားေရးလာေရးတို႔ကုိ အဓိကလုပ္ေဆာင္ရမယ့္ အခန္းက႑ကုိ၂ဝဝ၈ေျခဥကႀကိဳးဆြဲကေစခဲ႔ပါတယ္။ အရပ္ဘက္အစုိးရက ျပည္သူေတြကုိလုပ္ ေကြ်းႏိုင္ဖို႔ကအဓိကပါ။ ဆိုရရင္မင္းသားက အေဖေနရာမွာေနၿပီး၊ မင္းသမီးကအေမေနရာမွာ သ႐ုပ္ေဆာင္ကျပရတဲ့ ပုံစံ မ်ဳိးေပါ့။ ဒီေနရာမွာ ႐ုပ္ေသးသဘင္ထဲမွာဆိုရင္ဘာနဲ႔တူသလဲဆိုေတာ့ ဂဠဳန္နဲ႔နဂါး႐ုပ္ေတြၿပိဳင္တူထြက္ရတာကုိ သြားၿပီးျမင္ ေယာင္လိုက္မိတယ္။ (႐ုပ္ေသးသဘင္မွာလည္းဂဠဳန္ကအထက္ကဆင္းရပါတယ္။ နဂါးကေအာက္က ေနထြက္ရပါတယ္)။ ပုံျပင္ေတြမွာသိျမင္ရတဲ့သေဘာအရဆိုရင္ နဂါးကုိဂဠဳန္ကစီးေနတာကုိေတြ႔ရမွာပါ။ ဒါထားပါေတာ့။

၂ဝဝ၈ ေျခဥအရ ႀကိဳးဆြဲတာကုိေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ အရပ္သားအစုိးရအေနနဲ႔ကႏိုင္ဖို႔ဆို ျပည္သူေတြအတြက္ စားဝတ္ေနေရးျပည့္စုံဖို႔အေရးဟာ အဓိကပါပဲ။ ဒီအခန္းေတြကုိ ကႏိုင္ေအာင္အတြက္ သက္ဆိုင္ရာက႑ေတြမွာ ဝန္ႀကီး ေတြကုိႀကိဳးဆြဲၿပီးကခိုင္းရပါတယ္။ ဒါကုိ ၂ဝဝ၈ ေျခဥကုိင္ထားတဲ့ႀကိဳးကုိ တစ္ဆင့္ျပန္ဆြဲရမွာကမင္းသမီးပါ။

(႐ုပ္ေသးသဘင္အတြက္ အ႐ုပ္ထုလုပ္ ဖို႔ေရြးခ်ယ္ထားတဲ႔သစ္သားေတြကအဓိကက်ပါတယ္။ အ႐ုပ္ကုိကုိယ္ထုခ်င္တာနဲ႔ ထုလို႔မရပါဘူး။ ဥပမာအားျဖင့္လူ၊ ျမင္း၊ နတ္႐ုပ္ေတြကုိ ယမေနသား၊ သစ္၊ မဥၨဴသားတို႔နဲ႔ထုလုပ္ရၿပီး၊ က်န္တဲ့အ႐ုပ္ေတြကုိ ေတာ့ လက္ပံ သံသတ္ပင္မ်ားနဲ႔ထုလုပ္ရပါတယ္)။

ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးမွာေတာ့ အရပ္ဘက္အစုိးရဝန္ႀကီးတခ်ိဳ႕ကုိ နီးစပ္ရာဆြဲခန္႔သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ ဝန္ႀကီးအျဖစ္ မင္းသမီးႀကိဳးဆြဲရာကေနၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီဝန္ႀကီးေတြကုိ မင္းသမီးအေနနဲ႔ေသေသခ်ာခ်ာႀကိဳးဆြဲမေနႏိုင္ဘဲ စစ္ဘက္နဲ႔ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ေခါင္းေဆာင္ေတြအတြက္ရင္ၾကားေစ့ေပးႏိုင္ဖို႔ အဓိကထားအာ႐ုံေရာက္ေနတယ္လို႔ ေျပာရမွာပါ။ စစ္ဘက္နဲ႔ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ေခါင္းေဆာင္ေတြကလည္း မင္းသမီးႀကိဳးဆြဲရာေနာက္ကုိ လိုက္မကတာကုိ အခ်ိန္ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် သေဘာေပါက္လာၾကပါတယ္။ အရပ္ဘက္ဝန္ႀကီးေတြကုိလည္း ေသခ်ာႀကိဳး ဆြဲၿပီးမကခိုင္းႏိုင္ ေတာ့ ဝန္ႀကီးအကေတြက, ကေပါက္ခ်ိကေပါက္ခ်ာျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ ပရိသတ္ႀကီးစိတ္ပ်က္ေနသလုိ ျပည္သူေတြကလည္း ေမွ်ာ္လင့္သလိုျဖစ္မလာဘဲ စားဝတ္ေနေရးေတြ ပုိက်ပ္တည္းလာေတာ့ မင္းသမီးေလွ်ာက္ခ်င္စိတ္ေဇာသန္ေနတဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးလမ္းကုိ လက္ခုပ္တီးၿပီးအားမေပးခ်င္ၾကေတာ့သလုိ ေအးစက္စက္ျဖစ္လာပါတယ္။ တိုင္းေရးျပည္ေရးထက္ဝမ္းေရး ခက္ဆိုတဲ့ စကားအတိုင္း မိမိတို႔တစ္ဝမ္းတစ္ခါးအတြက္ တစ္ေန႔တာ အသက္ရွင္ေရးကုိပဲ ႐ုန္းကန္လႈပ္ရွားေနရတဲ့ဘဝေတြ ေရာက္ခဲ့ပါၿပီ။ ျပည္သူေတြအတြက္အခုအခ်ိန္မွာစားဝတ္ေနေရး၊ သြားေရးလာေရးအဆင္ေျပဖို႔အတြက္ အဓိကက်ေနပါ တယ္။

ႏိုင္ငံေရးထက္ ညစာစားၿပီးလုံျခံဳစိတ္ခ်စြာအိပ္စက္ႏိုင္ဖို႔လိုအပ္ေနပါတယ္။ စစ္ပြဲေတြထက္ ကုိယ့္အိမ္မွာ စားစရာ မရွိဘဲ လင္နဲ႔ မယားရန္ထမျဖစ္ဖို႔က အေရးႀကီးပါတယ္။ မိသားစုဝင္တစ္ေယာက္ အခ်ိန္တန္ရင္ အိမ္ကုိျပန္ေရာက္ လာဖို႔က လည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ႐ုပ္ေသးသဘင္ဆိုတာလည္း ျပည္သူေတြမၾကည့္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ဘယ္အ႐ုပ္ကုိ ဘာသားနဲ႔ထုရတယ္ဆိုတာလည္း မသိခ်င္ၾကေတာ့ပါဘူး။

အဲဒီလိုပဲ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးစင္ျမင့္မွာက ေပါက္ခ်ိကေပါက္ခ်ာျဖစ္ေနရတာလည္း  ျပည္သူေတြ ကံမေကာင္းၾကဘူးလို႔ ပဲမွတ္ယူထားရမွာပါ။ ၂ဝဝ၈ ေျခဥကႀကိဳးဆြဲေနတဲ့ေအာက္မွာ မင္းသားေရာ၊မင္းသမီးနဲ႔ဝန္ႀကီး အ႐ုပ္ေတြပါ ကေနၾကရတာ ပါ။ ေနာက္ဆုံး အ႐ုပ္ေတြျဖစ္တဲ႔ အမယ္အုိငုိခန္းၿပီးရင္ လူျပက္ေတြထျပက္မွာကုိၾကည့္ရပါလိမ့္မယ္။

ေနာက္ဆုံးေျပာခ်င္တာက ႐ုပ္ေသးပညာမွာ မင္းသားနဲ႔မင္းသမီးဟာ ႏွစ္ကုိယ့္ တစ္စိတ္လုိ႔ေခၚပါေၾကာင္း။ ဒါေပမဲ့ ၂ဝဝ၈ ေျခဥကႀကိဳးဆြဲကျပခိုင္းထားတဲ႔ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ႐ုပ္ေသးစင္မွာေတာ့ မင္းသားနဲ႔မင္းသမီးဟာ နီးစပ္သလိုလိုနဲ႔ ခပ္ လွမ္းလွမ္းကေန ကေနရပါတယ္။ မင္းသမီးက ႐ုပ္ေသးအကလို ႏွစ္ကုိယ့္တစ္စိပ္(စိတ္)ျဖစ္ႏိုင္ေအာင္ ရင္ၾကားေစ့ဖို႔ ႀကိဳးစား ေနရပါတယ္။

ျမတ္လိႈင္း