ေသသူမ်ားကို ရယ္ေမာၾကသောတိုင္းျပည္

ငယ္ငယ္တုန္းက ဖတ္ခဲ့ဖူးေသာ အာဖရိကတိုင္းျပည္တခ်ဳိ႕မွ ဓေလ့ထံုးတမ္း တစ္ခုကို ေတြးေနမိသည္။ ကေလးေတြ ေမြးဖြားလာလွ်င္ မိသားစုမ်ားက ၀ိုင္း၀န္း ကာ ငိုၾကသည္။ အေၾကာင္းျပခ်က္ကေတာ့ သူတို႔ျဖတ္သန္းရမယ့္ ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္မွာ ႀကံဳေတြ႕ရမယ့္ ဘ၀အခက္အခဲမ်ား၊ ဒုက္ၡ ဆင္းရဲမ်ားကို ႀကိဳေတြးၿပီးေတာ့ငိုၾကသည္ဟုဆိုသည္။ လူေတြေသဆံုးလွ်င္ေတာ့ လက္ခုပ္ၾသဘာေပးၿပီး ကၾကခုန္ၾကသည္ ဟု ဆိုျပန္သည္။ အေၾကာင္းျပခ်က္က ေတာ့ ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္လံုးႀကံဳေတြ႕ခဲ့သည့္ ဆင္းရဲဒုက္ၡအေပါင္းမွ လြတ္ေျမာက္သြားၿပီ ဟု ယူဆၾကသည္ဟုဆို၏။ သူ႔အယူအဆနဲ႔ သူေတာ့ဟုတ္ေနၾကသည္။ သို႔ေသာ္ တုိး တက္လာေသာ ယဥ္ေက်းမႈစီးေၾကာင္းထဲ တြင္ အဆိုပါ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားလည္း ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ရွိပံုမရေပ။ သို႔ ေသာ္ လူေသရင္ေပ်ာ္ၾကေသာ အေလ့အထ ကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ မၾကာမၾကာ ျမင္ေတြ႕လာရသည္။ ဗုဒ္ၶဘာသာ၀င္ အမ်ားစု ေနထိုင္ေသာတို႔တိုင္းျပည္။

ပရဟိတအရာတြင္ ကမ္ၻာမွာထိပ္တန္း ျဖစ္ေနေသာတိုင္းျပည္၊ ႐ိုးသားေသာလယ္ သမားမ်ား၊ ေတာသူေတာင္သားမ်ား၏ ဆင္းရဲျခင္းနဲ႕အတူ ပ်က္စီးမသြားေသာ သဒ္ၶါတရားမ်ားေၾကာင့္ ကမ္ၻာ့ခရီးသြားမ်ား ေက်းလက္မ်ားကို တကူးတက ေလ့လာရ သည့္ႏိုင္ငံ၊ အဆိုပါ ႏိုင္ငံတြင္ တစ္ႏိုင္ငံ တည္းမွာ ရွိေနေသာ သူမ်ားအခ်င္းခ်င္း တိုက္လာသည့္ စစ္ပြဲတာရွည္လာသည့္ အေလ်ာက္၊ လူမႈကြန္ရက္မ်ားတြင္လည္း သူ႕အျမင္ ကိုယ့္အျမင္ကုိ ဖြင့္အံလာၾကသည့္ အေလ်ာက္ အံ့ၾသစရာေကာင္းေလာက္ ေအာင္ လူေသလွ်င္ ၀မ္းသာအားရ ၾသဘာ ေပးေနၾကသည္ကို မျမင္ခ်င္အဆံုး ျမင္ေတြ႕ လာရသည္။

ေနရာတစ္ခုမွာ၊ တိုက္ပြဲတစ္ခုမွာ လူ တစ္ေယာက္ ေသသြားသည္ဆိုသည့္ သတင္းမ်ား လူမႈကြန္ရက္ေပၚသို႔တက္လာ တိုင္း ““ေသသင့္တာၾကာလွၿပီ၊ ေခြးမ်ဳိးေတြ မ်ဳိးတုံးမွေအးမယ္၊ ေသသြားလည္း ေကာင္း တာပဲ””စသည့္ စသည့္စကားလံုးမ်ားျဖင့္ မွတ္ခ်က္မ်ားေပးေနၾကသည္ကို ေတြ႕မိ သည့္အခါ ဗုဒ္ၶဘာသာကိုးကြယ္သည္ဟု လည္းဆိုေသာ၊ ယဥ္ေက်းမႈျမင့္ျမတ္ပါသည္ ဟုလည္းဆိုေသာ၊ မ်ဳိးႏြယ္သန္႔ပါသည္ဟု မိမိကိုယ္ကိုယ္ယူဆၾကေသာသူမ်ား စုေပါင္း ေနထုိင္ၾကသည့္တိုင္းျပည္တြင္ ယခုလို စကားမ်ားက အေတာ္ေလးကို ထူးဆန္း အံ့ၾသစရာလည္းျဖစ္သလို ရြ႕ံရွာစက္ဆုပ္ စရာလည္းျဖစ္သည္။

အမ်ားသိၾကသည့္အတိုင္းပါပဲ။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလံုးမွာ လက္နက္ကိုင္ အင္ အားစုေတြကလည္း အဂၤလန္မွာ ေဘာလံုးပြဲ အသင္းေတြမ်ားသလို မ်ားေနသည္။ ဒီေတာ့ သူ႔ဖန္ႏွင့္သူဆိုသလို သူ႔ပရိသတ္ႏွင့္ သူရွိေနသည္။ တကယ္တမ္း သူတို႔အခ်င္းခ်င္းတိုက္ခိုက္ၾကသည္ဆုိေသာ္လည္း သူ႔တို႕ ၏ ေနာက္ကြယ္က အားေပးေနသည့္အုပ္စု မ်ားကေတာ့ ကိုယ့္ဘက္နာလွ်င္ ေဒါသျဖစ္ၾက, ေပါက္ကြဲၾက၊ သူ႕ဘက္နာလွ်င္ ၀မ္းသာျပ ၾက, ရႊင္ျမဴးျပၾကႏွင့္ သံသရာလည္ေနၾက သည္။ သို႕ေသာ္ သူတို႔ ၀မ္းသာျပသည့္ကိစ္ၥမွာ ေဘာလံုးပြဲ ကိစ္ၥမ်ဳိး၊ ၾကက္ေတာင္႐ိုက္ၿပိဳင္ပြဲလိုကိစ္ၥမ်ဳိးမဟုတ္ပဲ လူအခ်င္းခ်င္းသတ္ျဖတ္ သည့္ကိစ္ၥရပ္မ်ားျဖစ္ေနသည္။ ခုတေလာ ျဖစ္စဥ္ေတြကို ၾကည့္လိုက္လွ်င္ အဆိုပါ မွတ္ခ်က္မ်ားစြာကို စိတ္မေကာင္းဖြယ္ေတြ႕ ေနရသည္။ ၂၂-၉-၂၀၁၉က ေက်ာက္ေတာ္ တြင္ ရဲတပ္ၾကပ္ႀကီးတစ္ဦး သူ႔ေနအိမ္မွ တာ၀န္က် ရာဘုတ္ဆိပ္သို႔အသြား အမည္ မသိသူတစ္ဦးက ဓားျဖင့္ ထိုးသြား၍ေသဆံုး သည့္ သတင္းတက္လာသည္။ မွတ္ခ်က္ မ်ားထဲတြင္ တစ္ခုေသာေဖ့စ္ဘုတ္အေကာင့္ က very good ဟုေရးထားသည္ကို စိတ္ မခ်မ္းေျမ႕စြာ ေတြ႕ရသည္။ ပ႐ိုဖိုင္အစစ္ မသံုးၾကေသာ္ျငား လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ သံုးသည္ကေတာ့ ေသခ်ာသည္။ သူ႔စိတ္ ထဲမွာ တကယ္ပဲ ေက်နပ္မႈျဖစ္သြားသလား။ တျခားအေကာင့္မ်ားကလည္း အထက္ပါ မွတ္ခ်က္ႏွင့္ အလားတူ မွတ္ခ်က္မ်ားကိုေပး ေနၾကသည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ယခုလိုမွတ္ ခ်က္မ်ားသည္ အဆိုပါျဖစ္စဥ္တစ္ခုတည္း မွာပဲ မဟုတ္ေပ။ လူသတ္မႈ၊ လူေသမႈ၊ တပ္စခန္းမ်ားက် ဆံုးမႈ၊ ဗံုးေဖာက္ခံရမႈ စသည့္ စသည့္ျဖစ္ကပ္တိုင္းတြင္ ဟိုဘက္က ေသလွ်င္ ဒီဘက္ကဟု ယူဆရေသာသူမ်ား က ၀မ္းသာျပလိုက္၊ ဒီဘက္ေသလွ်င္ ဟိုဘက္ ကဟု ယူဆလိုေသာသူမ်ားက ၀မ္းသာျပ လိုက္ျဖင့္ မိမိတို႔၏ ရပ္တည္မႈကို ေဖာ္ျပ ေနၾကသည္။ တကယ္တမ္းေတြးၾကည့္လွ်င္ ဘာသာလည္းမျခားေသာ၊ တစ္ႏိုင္ငံတည္း မွာ ေနထိုင္ေနၾကသူအခ်င္းခ်င္း တစ္ဦးေသ လွ်င္တစ္ဦးက ၀မ္းသာေနၾကသည့္ကိစ္ၥ၊ တစ္ဖြဲ႕ေသလွ်င္ တစ္ဖြဲ႕၀မ္းသာျပေနသည့္ ကိစ္ၥမွာ အလြန္တရာမွ ၀မ္းနည္းဖြယ္လည္း ေကာင္းသည္။

သို႔ေသာ္ တကယ္တမ္းတာ၀န္ရွိသူမ်ား က ဒီျဖစ္ရပ္မ်ားအေပၚမွာ သင္ခန္းစာယူႏိုင္ ၾကၿပီလား။ မျမင္ၾကေသးဘူးလားဆိုေသာ ေမးခြန္းကို ကိုယ့္ဘာသာ ေမးမိသည္။ ျမင္ေတာ့ျမင္ၾကမွာပါပဲ။ သို႔ေသာ္ နက္႐ႈိင္း စြာျမင္တတ္ဖို႔လည္းအေရးႀကီးေသးသည္။ ၾကားေတာ့ၾကားသည္။ သို႔ေသာ္ ရွင္းလင္း စြာၾကားဖို႔လည္း အေရးႀကီးသည္။

မၾကာေသးမီကလည္း AA က ေရႊနဒီ အျမန္ယာဥ္ေပၚရွိ အစိုးရ၀န္ထမ္းတခ်ဳိ႕ႏွင္ ခရီးသည္တခ်ဳိ႕အား ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္ သြားစဥ္ တပ္မေတာ္က ရဟတ္ယာဥ္ျဖင့္ ကယ္တင္သည္ဆို၏။ သို႔ေသာ္ တခ်ဳိ႕အရာ ရွိမ်ား အစေပ်ာက္သြားသည္။ အရပ္သား မ်ားကေတာ့ ျပန္လႊတ္လာေသာ္လည္း ရဟတ္ယာဥ္ျဖင့္ ပစ္ခတ္စဥ္လူတခ်ဳိ႕ေသသြားသည့္ကိစ္ၥကို တပ္မေတာ္က သူတို႔ မပစ္ခတ္မီကတည္းက ဗဗ က ပစ္ခတ္ထား သည္မ်ားရွိသည္ဟုဆိုသည္။ တကယ္တမ္း ေသသြားၾကလွ်င္လည္း ေယာက်္ားစစ္စစ္ မ်ားဖြဲ႕ထားေသာ မည္သည့္တပ္ကမွ် ငါတို႔ ေၾကာင့္ဆိုေသာ တာ၀န္ခံမႈကိုလည္း မေတြ႕ ရေသးသည္မွာလည္း ထံုးစံလိုျဖစ္ေနသည္။ သို႔ေသာ္ ေသသည္ၾကားလွ်င္ေတာ့ ေဖ့စ္ဘုတ္ ေပၚတြင္ ဟိုဘက္ ဒီဘက္ အေပ်ာ္မန္႕မ်ားက မျမင္ခ်င္အဆံုးျမင္ေနရသည္။

ဒီေတာ့ကၽြန္္ေတာ္တို႔ဟာ တိုင္းျပည္္္ တစ္ခုတည္းမွာေနထိုင္ရင္း သိမ္ေမြ႕ျမင့္ ျမတ္လွေသာ ဘာသာတရား အရိပ္တစ္ခု ေအာက္မွာေရာက္ေနပါလ်က္ ေတာတြင္း အ႐ိုင္းေခတ္က လူသားေတြ တစ္ဖြဲ႕ႏွင့္ တစ္ဖြဲ႕တိုက္ခိုက္ၿပီး အႏုိင္ရလွ်င္ ေပ်ာ္ေန ၾကသလိုပါလားဟု ေတြးေနမိသည္။ ဒီလို စိတ္ဓာတ္႐ိုင္းစိုင္းမႈကို ျဖစ္တည္ေအာင္ လုပ္ေပးခဲ့ေသာ အေၾကာင္းတရားမ်ားကို လည္း အေျဖရွာမိသည္။ လူဆိုသည္မွာ လည္း သတ္ၱ၀ါထဲမွာ ၪဏ္အသာဆံုး၊ အလိမ္ၼာ အပါးနပ္ဆံုးျဖစ္သည့္အတြက္ ခြန္အားဗလရွိေသာဆင္၊ က်ား၊ စသည့္ တိရစ္ၦာန္မ်ားကအစ ျပန္ေၾကာက္ရသည့္သတ္ၱ၀ါမ်ဳိးသာျဖစ္ရာအေရးႀကံဳလွ်င္ တိုက္ ဆိုင္လာလွ်င္ အ႐ိုင္းစိတ္ကေတာ့ရွိေပမည္။ သို႔ေသာ္ လူ႔ေဘာင္တစ္ေလွ်ာက္ ျဖတ္သန္း လာမႈထဲတြင္ ေတာ႐ိုင္းတိရစ္ၦာန္စိတ္မ်ား၊ ယုတ္မာ႐ိုင္းစိုင္းမႈမ်ားကို ဥပေဒမ်ား၊ စံႏႈန္း မ်ားျဖင့္ ဖယ္ခြာလာခဲ့ၿပီး တခ်ဳိ႕တိုးတက္ ေသာ ႏိုင္ငံမ်ားမွာ စစ္မဲ့ဇုန္ျဖစ္ေနသည္မွာ ၾကာခဲ့ၿပီ။ စစ္တိုက္ျခင္းသည္ လူသား မ်ဳိးႏြယ္ ၏ တိုးတက္မႈကို ေနာက္ျပန္ဆုတ္ေစေသာ အေျခခံအေၾကာင္းတရားျဖစ္သည္ ဆိုသည့္ ကိစ္ၥကို သေဘာေပါက္နား လည္လာၾက သည့္အေလ်ာက္ စစ္ျဖစ္ေနေသာ ႏိုင္ငံမ်ား ကိုလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားျဖစ္ ေျမာက္ဖို႔ ရနပံုေငြထည့္၀င္ၾကသည္။ တစ္ဖက္ တြင္လည္း သူတို႔ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးအခြင့္ အလမ္းကို ေမွ်ာ္မွန္းၿပီး ထည့္၀င္ၾကသည္ လည္း ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ စစ္ပြဲမရွိေသာ ေဒသတြင္မွ ေကာင္းေရာင္းေကာင္း၀ယ္ စီးပြားေရးကို လုပ္ႏိုင္သည္။ စစ္ပြဲျဖစ္ေန လွ်င္ေရာ စီးပြားေရးမလုပ္ႏိုင္ဘူးလားဆို လွ်င္ စစ္ျဖစ္ေနမွ စီးပြားျဖစ္မည့္သူမ်ားက ေတာ့ အလုပ္ျဖစ္သည္။

လက္နက္စက္႐ံုတည္ေထာင္သူမ်ား၊ လက္နက္ကုန္သည္မ်ား၊ ေမွာင္ခိုလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္သူမ်ား စသည့္ပုဂ္ၢိဳလ္မ်ားကေတာ့ စစ္ပြဲမွ အျမတ္ထြက္ေနသည္။ တခ်ဳိ႕ႏို္င္ငံ မ်ားတြင္ အစိုးရအႀကီးအကဲမ်ားကို္ယ္တိုင္ စစ္ပြဲျဖစ္ေအာင္ဖန္တီးၿပီး အဆိုပါ၀ိသမ ေလာဘသမားမ်ားအတြက္ အခါေတာ္ေပး ကာ ၀င္ေငြၿမိဳးၿမိဳးျမက္ျမက္ ရေနသည္မ်ား လည္းရွိသည္။ တစ္ခါတေလ ငါ့တိုင္းျပည္ ငါ့လူမ်ဳိးအတြက္ဆိုေသာ ေဆာင္ပုဒ္ ေအာက္တြင္ ေဒါမာန္ပါပါတိုက္ေနေသာ စစ္ပြဲမ်ားမွာ ၀ိသမေလာဘသားမ်ားအတြက္ အလုပ္အေကၽြးျပဳေပးေနသည္ကို မသိရွာ ၾကဘဲ ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာ ပ်က္စီးဆံုး႐ႈံးမႈမ်ား စြာျဖစ္ေစေတာ့သည္။ သို႔ေသာ္ တကယ့္ ႀကိဳးကိုင္သူမ်ားကေတာ့ ေနသာသပ ေလညာ က ျဖစ္ေနဆဲပင္။ စစ္ပြဲကိုတိုက္သူက ေဆာင္ပုဒ္ျဖင့္တိုက္ေသာ္လည္း တိုက္ပြဲဖန္ တီးသူမ်ားက ေလာဘျဖင့္ ဖန္တီးေနသည္ လည္း ရွိတတ္သည္။ ယင္းၾကားထဲတြင္ အဆင့္အတန္းမရွိေသာ ၀ိသမေလာဘ သမား မီဒီယာမ်ားကလည္း မီးေလာင္တုန္း ေလပင့္သည့္အေနျဖင့္ အမုန္းတရားမ်ားကို ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း ျဖန္႔ျဖဴးေရာင္းခ်ၾက သည္။ အမုန္းတရားကိုယ္စီရွိထားၾကသူမ်ား အတြက္ စစ္တိုက္သည့္အခါ၊ လူသတ္သည့္ အခါ လံုေလာက္ေသာ ဒႆနမ်ား၊ ခံယူ ခ်က္မ်ားအျဖစ္ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနၾကေတာ့ သည္။ သို႔ေသာ္သူတို႔ သတ္လိုက္သူမ်ား သည္ မိမိတို႔လို အခိုင္းခံအဆင့္မွ်သာ၊ ေလာဘသားေကာင္မ်ား၏ နယ္႐ုပ္မ်ား အျဖစ္ေလာက္သာရွိသည္ဆိုျခင္းကုိ ေတြးမိ ေလာက္ေအာင္လည္း လံုေလာက္ေသာ ပညာမ်ားကိုမျဖည့္ရခဲ့ရွာ။ ဆက္စပ္ေတြး ရလွ်င္ ေမာင္ပိုင္စီးပညာေရးစနစ္၊ မွ်တ မႈမရွိေသာ ႏိုင္ငံေရးစနစ္၊ တစ္ဖက္ပိတ္ သမိုင္းသင္႐ိုးမ်ားျဖင့္ ႀကီးျပင္းလာေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတြင္ မွ်တေသာအေတြးမ်ား ကို ေတြးတတ္ေအာင္ သင္မေပးခဲ့သည္ လည္းရွိသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ ၪဏ္ပညာတိမ္ သူမ်ားရွိေနသမွ်လည္း စစ္ပြဲႏွင့္ အလုပ္ျဖစ္ ေနသူမ်ားက ပန္းပန္လ်က္ရွိေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

မိမိဘက္ေတာ္သားမ်ားေသလွ်င္ ၀မ္းနည္းမဆံုးျဖစ္ေသာ္လည္း  ရြာလံုးကၽြတ္ ထြက္ေျပးသည္ကို သူပုန္ျဖစ္လို႔ထြက္ေျပး တာပါဟု မိမိအိမ္မွာ ျပႆနာ မျဖစ္တိုင္း အထင္ျဖင့္ အမနာပေရးသားတတ္ေသာ ေလာ္ဘီတခ်ဳိ႕ကိုလည္း စိတ္မခ်မ္းေျမ႕ေတြ႕ ရသည္။ လူတစ္ဦးကို တျခားစီးပြားေရးၿပိဳင္ ဘက္တစ္ဦးက မေက်မနပ္ျဖစ္ေနသည့္ အတြက္ အေကာင့္တုျဖင့္ ဒီလူက အမ်ဳိး သားသစ္ၥာေဖာက္ပါဆိုၿပီး ပုဂ္ၢိဳလ္ေရးမုန္း တီးမႈျဖင့္ တင္သည္ကို ဘုမသိဘမသိ သတ္ပစ္သင့္သည္၊ ရွင္းပစ္သင့္သည္ဟု မန္႔ၾက၊ မွ်ေ၀ၾကေသာ ပို႔စ္မ်ားကိုလည္း ၀မ္းနည္းဖြယ္ေတြ႕ရသည္။ သို႔ေသာ္ ေအာက္ေျခမွာ လက္နက္ခ်င္း တိုက္ေနၾက ေသာ္လည္း ၀ိုင္ခြက္ခ်င္းတိုက္သူမ်ားက ေတာ့ ေအးေအးလူလူေနထိုင္ႏိုင္ၾကသည္။ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ခ်မ္းသာေသာ စစ္ပြဲမ်ား တြင္ ႏိုင္ငံေရး အာမခံခ်က္ဆိုသည္မွာလည္း ဘယ္ျပည္သူမွ်ရစရာအေၾကာင္း မရွိေပ။

လူမ်ဳိးႏြယ္စု ၁၀၀ေက်ာ္တြင္ ၁၀၀ ေက်ာ္နီးပါး မိမိတို႕ သန္ရာသန္ရာအုပ္စု မ်ားႏွင့္ ေပါင္းကာ လက္နက္ကိုင္ေသာ ႏိုင္ငံ၊ ေသနတ္ကိုင္လွ်င္ စစ္တပ္မွေပၚတာ ဆြဲတာလြတ္ၿပီဟု ယူဆလာခဲ့ေသာ ေသ နတ္ကိုင္ျခင္းအရသာကို သိသြားသူမ်ား လာသည့္ႏိုင္ငံ၊ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးကတည္း က ႏိုင္ငံေရးကတိကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ရန္ပ်က္ကြက္ေသာႏုိင္ငံတြင္ သူ႔အုပ္စု ကိုယ့္အုပ္စု အျပန္အလွန္တိုက္ခိုက္ရင္း မိမိတို႔ကိုယ္ကိုယ္ေကာင္းသည္ဟု ကင္းပြန္း တပ္၊ တစ္ဖက္သားကို မေကာင္းသူဟုကင္း ပြန္းတပ္ျခင္း၏ အက်ဳိးဆက္က ဘယ္သူ ေသေသ ၀မ္းနည္းသူတစ္ဖက္၊ ၀မ္းသာသူ တစ္ဖက္ ရွိလာျခင္းပင္ျဖစ္သည္ဟု ယူဆရ သည္။ ဒီလိုေအာ့ႏွလံုး ယဥ္ေက်းမႈကေတာ့ အုပ္စိုးသူတို႔ လိမ္ၼာပါးနပ္မႈေၾကာင့္သာ ေလ်ာ့နည္းဖြယ္ရွိသလို အျမစ္တြယ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္သည္မွာလည္း တာ၀န္ရွိသူမ်ားသာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။

 

ေက်ာ္လင္း(ေရာင္စံု)