ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ သမိုင္း သမိုင္းဆိုတာ ႏိုင္ငံေရး

လင္းထင္

 

ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ လက္တစ္ကမ္းမွာ သမိုင္းစာအုပ္ေတြ အမ်ားႀကီးလိုပဲထင္ရတယ္။ ေခတ္ေဟာင္းသမိုင္း ေခတ္သစ္ သမိုင္းေတြရွိတာမွန္ပါတယ္။ သို႔ေပမဲ့ တကယ္တမ္းေလ့လာ ေစ့ငုရာမွာေတာ့ ကာလကိုပိုင္းျခားလိုက္ရင္ ရွားပါးသလို ျဖစ္သြားတယ္။ ေခတ္ကာလတစ္ခုကိုကန္႔သတ္ၿပီး လူတန္းစားေရးကိုပါေလ့လာခ်င္ ရင္အေတာ္ရွားပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ေလ့ က်က္ဖူးတဲ့အထဲက ထုတ္ေျပာရင္ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ေရးတဲ့ ‘ကိုလိုနီေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္း’ အဲဒီသမိုင္းကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ မရမကရွာၿပီး တိုးတိုးတိတ္တိတ္ဖတ္ခဲ့ရတယ္။ ၆၂ ခုႏွစ္ ဗိုလ္ေနဝင္းေခတ္မွာ ႐ိုက္ႏွိပ္ခြင့္မေပးလို႔ စာအုပ္က ရွားသြားတယ္။ ပထမအႀကိမ္ထုတ္ေလာက္ပဲ စာသမားေတြလက္ထဲမွာ လွည့္ဖတ္ခဲ့ရပါတယ္။ ဒါကလည္း ကိုယ့္ကိုသမိုင္း ေတြ ႏိုင္ငံေရးေတြ ေလ့လာသူကလည္းရွိဦးပါမွ။ အရပ္သားအစိုးရေခတ္လို႔ မယုတ္မလြန္ေျပာၾကရတဲ့ ဗိုလ္သိန္းစိန္ေခတ္ထဲ မွာ သူ႔ေရွ႕ပိုင္းက တင္းက်ပ္ထားလို႔ ထုတ္ခြင့္မရတဲ့ စာအုပ္ေတြ ထြက္လာတာေတြ႕ပါတယ္။ ဥပမာ ျပည္ပမွာ ထုတ္ေဝခဲ့ၿပီး အခုက်မွ ျပည္တြင္းမွာထုတ္ခြင့္ရတဲ့ စာအုပ္ေတြဖတ္လာရပါတယ္။ အနီးကပ္ဆံုးေျပာရင္ ဆရာဝင္းတင့္ထြန္းရဲ႕ ‘အေမွာင္ ၾကားက ဗမာျပည္’နဲ႔ မလင္းႏိုင္ေသးတဲ့ ဗမာျပည္လင္းေတာ့မွာလား ဗမာျပည္’တို႔ပါပဲ။ ျပည္တြင္းမွာသမိုင္းစာအုပ္ေတြမရွိ ဘူးလားဆိုေတာ့ရွိပါတယ္။ ‘ႏိုင္တဲ့လူက သမိုင္းကိုေရးတယ္’ဆိုတဲ့ စကားအတိုင္းပဲ ဗိုလ္ေနဝင္းေခတ္မွာ ဗိုလ္သန္းေရႊေခတ္ မွာ သူမ်ားမေကာင္းေၾကာင္း ကိုယ္ေကာင္းေၾကာင္းေတြခ်ည္းပါပဲ။ တကၠသိုလ္ပညာရွင္ႀကီးမ်ားကို ေကာ္မရွင္ဖြဲ႕ေပးၿပီးေရး ခိုင္းတာေတာင္ရွိေသး။ ဆရာသမားေတြလည္း သူ႔ဆန္စားရဲရေတာ့တာေပါ့။ အျပစ္မတင္မိပါဘူး။ ျပည္သူကသိေနၾကတဲ့ ဥစၥာ။

‘ေခတ္သစ္ျမန္မာ့သမိုင္းေလ့လာခ်က္’ဆိုတဲ့ သမိုင္းတစ္ေစာင္ ၂ဝ၁၇၊ ေအာက္တိုဘာမွာ ယဥ္မ်ဳိးစာေပကထြက္ လာပါတယ္။ ေရးသူက ဗ.က.သ ဦးလွေရႊလို႔ အမ်ားသိၾကတဲ့ ေအာင္သာ(ပီသံုးလံုး)ျဖစ္ပါတယ္။  ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့သမိုင္း ေၾကာင္းကိုၾကည့္ရင္ ၆၂ ဆဲဗင္းဇူလိုင္က စလိုက္တာ ယခုအထိပါ။ အျခားသူေတြလည္း ကိုယ္ျမင္တဲ့ကိုယ္ေတြ႕တဲ့ သမိုင္းကို မွတ္တမ္းအေနနဲ႔ ေရးသူေတြရွိပါတယ္။ သို႔ေပမဲ့ အခုဆရာေအာင္သာေရးတဲ့ သမိုင္းနဲ႔ေတာ့တူမွာမဟုတ္ပါဘူး။ မတူတဲ့ အတြက္လည္း ဘာမွမတတ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ သူကေျပးပြဲတစ္ခုကိုၾကည့္ၿပီး ေျပးပြဲအေၾကာင္းေရးတဲ့ သူမဟုတ္ဘူး။ သူကဘာလဲဆိုေတာ့ ေျပးပြဲထဲမွာကို ကိုယ္တိုင္ဝင္ေျပးတဲ့ သူေျပးပြဲကိုဝင္ေျပးၿပီးမွ ေျပးပြဲအေၾကာင္းေရးတဲ့ သူ။ ဒါေၾကာင့္ အမွတ္အသားလည္းပါသြားတယ္။ လက္ေတြ႕လည္းပါသြားတယ္။

 

၁၉ဝဝ-၁၉၅ဝ ျမန္မာ့သမိုင္းအႏွစ္ခ်ဳပ္ ကဘာလဲ။

ကိုလိုနီတို႔ရဲ႕ ကြၽန္ျပဳခံသမိုင္းျဖစ္တယ္။ မ်ဳိးခ်စ္အင္အားစုမ်ားက နယ္ခ်ဲ႕စနစ္၊ ေျမရွင္စနစ္တို႔ရဲ႕ဖိႏွိပ္မႈကို တြန္းလွန္ တဲ့ သမိုင္းျဖစ္တယ္။ မာ့က္စ္ဝါဒီမ်ားက ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုတစ္ရပ္ကို ႏိုင္ငံေရးစည္း႐ံုး ေရးအရစုစည္းတဲ့ သမိုင္းလည္း ျဖစ္သလို တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စု၊ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား စည္း႐ံုးစုစည္းၿပီးေတာ့ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲကိုပါဝင္ဆင္ႏႊဲတဲ့ သမိုင္းလည္းျဖစ္တယ္။

 

 

လြတ္လပ္ေရးေခတ္ဦး ၁၉၄၈-၁၉၉၈ ႏွစ္(၅ဝ) ေလ့လာခ်က္။

၂ဝရာစုေခတ္ရဲ႕ သက္တမ္းတစ္ဝက္ ဒုတိယကာလျဖစ္တဲ့သမိုင္းျဖစ္တယ္။ ျပည္တြင္းစစ္သမိုင္းလို႔ ဆိုႏိုင္ျပန္တယ္။ လြတ္လပ္ေရးနဲ႔အတူ ျပည္တြင္းစစ္လည္း ျဖစ္ပြားခဲ့ရလို႔ပါပဲ။ အာဏာရွင္ေခတ္ကို ျဖတ္သန္းေနရဆဲလို႔ဆိုရင္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အာဏာရွင္စနစ္ ရွိၿမဲရွိေနေသးတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ျပန္တယ္။ ပါလီေခတ္ဟာ မၾကာလိုက္ပါဘူး။ ဖဆပလအစိုးရ၊ သန္႔ရွင္းအစိုးရ၊ ပထမစစ္အစိုးရ (အိမ္ေစာင့္)၊ ပထစေခတ္ ကာလ ၁၉၆၂ မွာ ဆံုးပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ စစ္အစိုးရေခတ္ကို ၁၉၆၂ ကစလို႔ ၁၉၇၄အထိ၊ တစ္ပါတီအာဏာရွင္ဖြဲ႕စည္းပံု (၁၉၇၄)အေျခခံဥပေဒ ေခတ္၊ ၇၄-၈၈အထိ။

နဝတ-နအဖ စစ္အစိုးရ ၁၉၈၈က ၂ဝ၁ဝ အထိ။ အားလံုးကိုလႊမ္းၿခံဳေလ့လာမယ္ဆိုရင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ႕ရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

 

၁၉၄၈-၁၉၈၈ အတြင္း ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းဟာ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ဘာေတြ ေျပာင္းလဲသြားခဲ့ပါသလဲ။

ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ သက္တမ္းဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၂ဝဝဝ ေလာက္ရွိခဲ့ပါၿပီ။ အခိုင္အမာစုစည္းမိတဲ့ ပုဂံေခတ္တည္ သကၠရာဇ္ကိုတည္ရင္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္အထိ ႏွစ္ေပါင္း ၁၂ဝဝတည္ရွိတယ္လုိ႔ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ကိုလိုနီကြၽန္ဘဝ ၁၂၄ ႏွစ္၊ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ႏွစ္ ၅ဝေက်ာ္။ ယေန႔ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ အတိတ္ေခတ္ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ႕ အဆက္ျဖစ္ တယ္။ အက်ဳိးဆက္ျဖစ္တယ္။ ၁၉၄၈မွာ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းဟာ ကိုလိုနီလူ႔အဖြဲ႕ အစည္းကေန ကိုလိုနီတစ္ပိုင္း ပေဒသရာဇ္တစ္ပိုင္း လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ကို ကူးေျပာင္းေရာက္ရွိလာခဲ့တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုဆိုပါ သလဲ။ ပေဒသရာဇ္ကုန္ထုတ္စနစ္ဟာ လယ္သမားထုႀကီးနဲ႔ ေက်းလက္ရာခိုင္ႏႈန္း ၈ဝေက်ာ္ကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့ ကုန္ထုတ္ စနစ္ျဖစ္တယ္။ ဘက္စံုေခတ္ေနာက္က်ၿပီး ကမၻာ့အရင္းရွင္ေတြကို ဘက္စံုမွီခိုေနရတယ္။ ကုန္ၾကမ္းမ်ဳိးစံုကို ထုတ္လုပ္ေရာင္း ခ်ရၿပီး အရင္းအႏွီးနဲ႔ နည္းပညာကိုလည္း မွီခိုေနရတယ္။ အဲဒီစီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရးလကၡဏာမ်ားဟာ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ကို အဆံုးအျဖတ္စီမံေနတာျဖစ္တယ္။

တစ္ခါ ျမန္မာ့လူဦးေရကို ၅၄သန္း သတ္မွတ္ရင္ ရွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းဟာ လယ္သမား ၄၃ဒသမ၂သန္း၊ ၿမိဳ႕ျပမွာ ၁၁သန္း ခန္႔ရွိပါတယ္။ တစ္ခါၿမိဳ႕ေနဦးေရရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္း ၇ဝက အလုပ္သမားအမ်ဳိးမ်ဳိး ၇ဒသမ၇ သန္းခန္႔ရွိပါတယ္။ ၿမိဳ႕လူဦးေရရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္း ၂ဝက ၿမိဳ႕ေနအလတ္တန္းစားမ်ား ၂ဒသမ ၂သန္းျဖစ္ၾကပါတယ္။ က်န္တဲ့လူဦးေရ ၁ဒသမ၁သန္းက လုပ္ငန္းရွင္ ႀကီးမ်ား (ဝါ)ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အရင္းရွင္မ်ားပဲျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္သတိျပဳသင့္တဲ့အခ်က္က ၅၄သန္းအနက္ ရာခိုင္ ႏႈန္း ၅ဝျဖစ္တဲ့ ၂၆ သန္းဟာ မ်ဳိးႏြယ္စံုတိုင္းရင္းသားျဖစ္တယ္ဆိုတာပါပဲ။ ဘက္ေပါင္းစံုက ဖိႏွိပ္မႈ ေပါင္းစံုခံစားေနၾကရ သူမ်ားျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကမ်က္ေမွာက္တည္ရွိတဲ့ ပံုၾကမ္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီႏွစ္ ၅ဝအတြင္းမွာ ဘာေတြေျပာင္း လဲခဲ့ပါသလဲ။ အႏွစ္ သာရအားျဖင့္ ဘာမွေျပာင္းလဲျခင္းမရွိပါဘူးလို႔ပဲဆိုရမွာပါ။

ဒုတိယကမၻာစစ္အၿပီး လြတ္လပ္ေရးရလာၾကတဲ့ ႏိုင္ငံမ်ားအေနနဲ႔ လိုက္ပါႏိုင္ေစမယ့္လမ္းေၾကာင္း သံုးသြယ္ရွိ ေၾကာင္းတင္ျပထားပါတယ္။ (၁)မိုက္မိုက္မဲမဲလိုက္ပါေနဆဲ ကိုလိုနီတစ္ပိုင္း၊ ပေဒသရာဇ္တစ္ပိုင္း လမ္းေၾကာင္း၊ (၂)အေရွ႕ ဥေရာပနဲ႔ တ႐ုတ္တို႔ရဲ႕ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီလမ္းေၾကာင္း၊ (၃)ထိုင္ဝမ္၊ ေတာင္ကိုရီးယားနဲ႔ အာဆီယံတို႔ လိုက္ပါေနတဲ့ ေခတ္သစ္အရင္းရွင္သမၼတႏိုင္ငံလမ္းေၾကာင္းတို႔ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ဘာေၾကာင့္ ဒုတိယနဲ႔ တတိယလမ္း ေၾကာင္းကို မလိုက္ႏိုင္ရသလဲလို႔ ေမးခြန္းေပၚေပါက္လာပါတယ္။ မာ့က္စ္ဝါဒီေတြကိုယ္စားျပဳတဲ့ ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီေတာ္လွန္ ေရးျဖစ္ ေပၚေနခဲ့သလို တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စု ဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ားကလည္း အမ်ဳိးသားတန္းတူေရးအတြက္ AS လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ေပၚေနခဲ့လို႔ျဖစ္တယ္။ မာ့က္စ္ဝါဒီမ်ားက ဒုတိယ လမ္းေၾကာင္းေပၚေလွ်ာက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေနစဥ္ မွာပဲ တိုင္းရင္းသားမ်ားက အမ်ဳိးသားတန္းတူေရးအတြက္ ခြဲထြက္သြားၾကလို႔ျဖစ္တယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ႏိုင္ငံ့အာဏာရ ထားတဲ့ ပါလီမန္အင္အားစုကလည္း ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီအင္အားစုကိုတိုက္သလို တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုေတြကိုလည္း ခုခံတိုက္ခိုက္ေနတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ကမၻာမွာလက္ဝဲ (ဝါ)ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီတိမ္းၫြတ္မႈရွိေနတာေၾကာင့္ အေမရိကန္ဆီး တိုးထဲကို ေျဗာင္မဝင္ရဲပါဘူး။ အလိမၼာႀကီးႀကီးနဲ႔ ဘက္မလိုက္ရပ္တည္ခဲ့တယ္။ ျမန္မာဟာ အေမရိကန္ရဲ႕ အရင္းအႏွီးနဲ႔ နည္းပညာေတြမရခဲ့ဘူး။ တတိယအရင္းရွင္လမ္းေၾကာင္း ေပၚမေရာက္ႏိုင္ခဲ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္း အႏွစ္သာရေျပာင္းလဲမႈ မရွိခဲ့ဘဲနဲ႔ ေခတ္ေနာက္က်တဲ့ဘဝမွာ က်န္ခဲ့တာပဲျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ဖက္ကၾကည့္ရင္ အာဏာရအစိုးရမ်ား ကိုယ္တိုင္က လည္း ေခတ္ေနာက္က်ေနတဲ့ ႏိုင္ငံကို (ပေဒသရာဇ္တစ္ပိုင္းႏိုင္ငံကို)ဖ်က္သိမ္းဖို႔ ႀကံရြယ္ခ်က္မရွိၾကဘူး။ အေျခခံက် က်ေျပာင္းလဲဖို႔လည္း ဆႏၵမရွိၾကဘူး။ အာဏာရအုပ္စု ဥစၥာဓနၾကြယ္ဝဖို႔သာအာ႐ံုစိုက္ခဲ့ၾကတယ္။ စစ္အုပ္စုက က်င့္သံုးခဲ့တဲ့ လမ္းစဥ္ပါတီဟာ ဗ်ဴ႐ိုကရက္အရင္းရွင္စနစ္ကို ပို႔ေဆာင္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ေျမရွင္နဲ႔အတိုး ေခ်းစားေခါင္းပံုျဖတ္မႈ၊ သြင္းကုန္ ထုတ္ကုန္ ႏိုင္ငံတကာအရင္းရဲ႕ ေခါင္းပံုျဖတ္မႈ၊ စစ္အုပ္စုနဲ႔ ဗ်ဴ႐ိုကရက္အရင္းရွင္တို႔ရဲ႕ေခါင္းပံုျဖတ္မႈစတဲ့ဖိႏွိပ္မႈေတြကို ႏွစ္ ၄ဝ တိုင္တိုင္ခံခဲ့ၾကရပါတယ္။

ဒီအတြင္းမွာ ဥပေဒတြင္းရွိေတာ္လွန္ေရး အင္အားစုမ်ားနဲ႔ ျပည္သူမ်ားဆင္ႏႊဲတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဒီမိုကေရစီေရးတိုက္ပြဲ ဟာလည္း တျဖည္းျဖည္းျမင့္မားလာေနခဲ့ပါတယ္။ ဒီပံုသဏၭာန္မ်ဳိးစံုကိုကိုယ္စားျပဳတဲ့ လူထုတိုက္ပြဲႀကီးဟာ ေနာက္ဆံုးမွာ ၁၉၈၈ ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံုႀကီးကိုပင္ ျဖစ္ထြန္းလာခဲ့ရတာပါ။ ပါလီမန္အင္အားစုဟာ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္အထိ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ဖဆပလ အတြင္းအာဏာလုမႈတိုက္ပြဲေတြ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ ၆၂ ခုႏွစ္မွာေတာ့ စစ္တပ္ဟာ ေခါင္းေဆာင္ေနရာကို သိမ္းပိုက္ရယူခဲ့တယ္။ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရးဘဝတစ္ခုလံုးကို လက္ဝါး ႀကီးအုပ္လိုက္တယ္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းပိုင္ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရးမွန္သမွ်ကို လံုးဝဖ်က္ဆီးပစ္လိုက္ၾကပါတယ္။ တိုင္း ရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္ေတြအေပၚလည္း ဗမာလူမ်ဳိးႀကီးဝါဒကိုက်င့္သံုးလိုက္ၾကတယ္။ ပိုဆိုးတာကေတာ့ ၁၉၄၈နဲ႔ ၅၈ အတြင္းျဖစ္ ေစ၊ ၅၈မွ ၆၂ အတြင္းျဖစ္ေစ၊ ၆၂မွ ယခုအထိျဖစ္ေစျပည္တြင္းစစ္ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အၾကမ္းဖက္ဖိႏွိပ္မႈေက်ာ႐ိုး ျဖစ္ေနခဲ့ ျခင္းပါပဲ။ ၁၉၆၄မွာေတာ့ ဗိုလ္ေနဝင္းဟာ စစ္အစိုးရအျဖစ္နဲ႔ အမ်ဳိးသားစည္းလံုးညီၫြတ္ေရး ဥပေဒဆိုတာကို ျပ႒ာန္းၿပီး ပါတီစံုဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ပုဒ္မ (၁၁)နဲ႔ အကာအကြယ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ျပည္တြင္းစစ္၊ စစ္အစိုးရ၊ စစ္အာဏာရွင္၊ တစ္ပါတီ စနစ္၊ စစ္ဗ်ဴ႐ိုကရက္ယႏၲရားနဲ႔ အၾကမ္းဖက္ဖိႏွိပ္မႈမ်ားဟာ တစ္ညႇာတည္းက အသီးမ်ားျဖစ္လာၾကပါတယ္။ ဒီကာလမ်ား အတြင္း အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႔ဟာ ႏိုင္ငံေရးဘက္မွာ ျပည္တြင္းစစ္ဆင္ႏႊဲတဲ့ေပၚလစီ၊ ျပည္တြင္းစစ္ရပ္စဲေရးဘက္မွာ လက္နက္ခ် အညံ့ခံေရး ေပၚလစီမ်ားကို က်င့္သံုးခဲ့ၾကပါတယ္။ ပါလီမန္ေခတ္မွာ ႏိုင္ငံပိုင္လုပ္ငန္း၊ သမ ပိုင္လုပ္ငန္း၊ ပုဂၢလိကပိုင္လုပ္ ငန္းဆိုတဲ့ သံုးေခ်ာင္းေထာက္ စီးပြားေရးအေဆာက္အအံု ပံုစံျဖစ္တယ္။ အဲဒီပံုစံေပၚမွာ ဖက္စပ္စနစ္ ကိုေပါင္းစပ္ေပး ထားတာမို႔ ျမန္မာ့စီးပြားေရး ဘဝကို မွန္တမ္းျဖစ္ေပၚေစခဲ့ပါတယ္။

၁၉၄၈-၆၂ အာဏာရပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီအစိုးရမ်ားဟာ ေျမရွင္စနစ္ကို မဖ်က္သိမ္းခဲ့ၾကဘူး။ ေျမရွင္စနစ္ကိုထိန္း သိမ္းထားတဲ့ ေျမယာေပၚလစီမ်ားနဲ႔ ေျမယာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းမ်ားကိုသာ က်င့္သံုးခဲ့ၾကတာကိုေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ေျမရွင္စနစ္ကိုမဖ်က္သိမ္းခဲ့ေပမဲ့ ေျမယာကုန္ထုတ္လုပ္မႈကို ထိခိုက္မွာစိုးလို႔ ဖဆပလအစိုးရဟာ ေျမရွင္ႀကီးစနစ္ကိုကန္႔ သတ္တဲ့ လယ္ယာေျမႏိုင္ငံပိုင္ျပဳလုပ္ေရး အက္ဥပေဒ ၁၉၅၂ ကိုထုတ္ျပန္ခဲ့ပါတယ္။ ေျမရွင္ႀကီးမ်ားကို ဦးပိုင္ေျပာင္းေပးခဲ့ တယ္။ သီးစားလက္ငုတ္တည္ၿမဲေစဖို႔ ေျမခြန္ႏွစ္ဆ သီးစားခ ဥပေဒကိုလည္းထုတ္ျပန္ေပးခဲ့တယ္။ လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိး စရိတ္ အမေတာ္ေၾကးေငြကုေဋခ်ီၿပီးထုတ္ေပးခဲ့တယ္။ လြတ္လပ္စြာေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကားတဲ့ သီးႏွံေစ်းကြက္ကိုဖြင့္ေပးခဲ့တယ္။ ေရႊတစ္က်ပ္သားေစ်းနဲ႔ စပါး ၁ဝဝေစ်းဟာ ဆတူေလာက္ရွိခဲ့တယ္။ ေငြေဖာင္းပြမႈ လြန္လြန္ကဲကဲျဖစ္ေပၚမေနခဲ့ပါဘူး။ ႏုိင္ငံျခားအရန္ ရန္ပံုေငြကုေဋနဲ႔ ခ်ီၿပီးရွိခဲ့တယ္။ ႏိုင္ငံျခားေၾကးေငြဟာ စီးပြားေရးျပႆနာအျဖစ္ မတည္ရွိခဲ့ဘူး။ လူမ်ဳိးစုမ်ား ရဲ႕ အမ်ဳိးသားတန္းတူေရးလက္နက္ကိုင္တိုက္ပြဲေတြျဖစ္ေပၚေနသလို ၿမိဳ႕ျပမွာလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဒီမိုကေရစီေရးအေျခခံ လူ တန္းစားရဲ႕ စီးပြားေရးတိုက္ပြဲမ်ားလည္း ျဖစ္ေပၚေနခဲ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဖဆပလအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဟာ ျပည္တြင္းစစ္ေပၚလစီ၊ ဒီမိုကေရစီဆန္႔က်င္ေရးေပၚလစီမ်ားေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးစည္း႐ံုးေရး ၾသဇာက်ၿပီး ၅၆ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲမွာ ၅ဝ ေလာက္႐ႈံးနိမ့္သြားခဲ့ပါတယ္။ တည္ၿမဲ-သန္႔ရွင္းႏွစ္ဖြဲ႕ကြဲသြားတယ္။ ဗိုလ္ေနဝင္းေခါင္းေဆာင္တဲ့ တပ္မွဴးႀကီးမ်ားကလည္း ႏိုင္ငံေရးအုပ္စုတစ္စုအျဖစ္ ေျဗာင္ဖြဲ႕စည္းရပ္တည္လာခဲ့တယ္။ ပထမအႀကိမ္စစ္အာဏာသိမ္းဖို႔လည္းလုပ္ခဲ့တယ္။ ဒုတိယအာဏာသိမ္းပြဲ ၁၉၆၂ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ႏိုင္ငံေရး ဘဝ၊ စီးပြားေရးဘဝတစ္စုလံုးကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္လိုက္တယ္။ အမ်ဳိးသားပိုင္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကိုလည္း ႏိုင္ငံပိုင္သိမ္း လိုက္ တယ္။ ေငြေၾကးလုပ္ငန္းကုမၸဏီ၊ သြင္းကုန္ထုတ္ကုန္နဲ႔ လက္ကားဆိုင္ႀကီးမ်ားပါမက်န္ ႏိုင္ငံပိုင္သိမ္းလိုက္တယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဝမွာ ဗ်ဴ႐ိုကရက္အရင္းရွင္စနစ္ကို ယေန႔ထိပဲက်င့္သံုးခဲ့တယ္။ လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရး၊ သီးႏွံထုတ္ကုန္ ေရာင္းဝယ္မႈကို တစ္သီးပုဂၢလ လုပ္ခြင့္မရွိဖ်က္သိမ္းၿပီး သီးႏွံေစ်းကြက္ကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္လိုက္တယ္။ တာဝန္ေက်ခြဲတမ္း စပါးေၾကာင့္ လယ္သမားထုႀကီးနစ္ နာခဲ့တယ္။ လယ္သမားႀကီးမ်ားဟာ ဘက္စံုအက်ပ္အတည္းကို ခါးစည္းခံေနရတာ ဒီကေန႔အထိပဲျဖစ္တယ္။ လယ္သမားထုႀကီးရဲ႕ မြဲျပာက်မႈဟာ အံ့မခန္းေလာက္စရာေတြ႕ေနရတယ္။ ေတာေနဆင္းရဲသား ေတြ အလုပ္အကိုင္အတြက္ ၿမိဳ႕တက္လာတဲ့အခါ ၿမိဳ႕ျပမွာေနစရာမလံုေလာက္မႈ ျပႆနာတက္လာတယ္။ ေတာေနဆင္းရဲ သားမ်ားရဲ႕ လူမႈဘဝအာမခံခ်က္မဲ့လာေနမႈေတြဟာ ခိုင္မာတဲ့ထင္ဟပ္ခ်က္ပဲျဖစ္တယ္။

ေျမယာပိုင္ဆိုင္မႈစနစ္ကို ဖ်က္သိမ္းၿပီး လယ္လုပ္သူ လယ္ပိုင္ခြင့္ေပးတဲ့နည္းရယ္၊ အရင္းရွင္ ေျမယာကုန္ထုတ္ စနစ္ျဖစ္ေပၚေစတဲ့နည္း ႏွစ္နည္းကလြဲၿပီး ေျမရွင္စနစ္ကို ဖ်က္သိမ္းတဲ့အျခားနည္းမရွိပါဘူး။ ကုန္ထုတ္စနစ္ မေျပာင္းႏိုင္ ေသးသမွ် ျပည့္စံုတဲ့ စနစ္ျဖစ္လာမွာမဟုတ္ပါဘူး။

ေျမယာျပဳျပင္ေရးမလုပ္ခဲ့တဲ့ စစ္ဗ်ဴ႐ိုကရက္ေတြဟာ ႏိုင္ငံေရးအေဆာက္အအံု ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔ ျငင္းဆန္ခဲ့ၾကပါ တယ္။ အမ်ဳိးသားစီးပြားေရးတစ္ခုလံုးကိုလည္း ဆက္လက္ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ထားဆဲျဖစ္တယ္။ GNP ရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္း ၅ဝ ေက်ာ္ရွိတဲ့ ကာကြယ္ေရး၊ စက္႐ံုအလုပ္႐ံု၊ ရာခိုင္ႏႈန္း ၆ဝ ေက်ာ္တဲ့ ဦးပိုင္ကုမၸဏီရဲ႕လုပ္ငန္းမ်ားက အမ်ဳိးသားစီးပြားေရးကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္ထားဆဲပဲျဖစ္တယ္။ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ထားတဲ့ အေျခခံေပၚမွာ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကိုေဖာ္ေဆာင္ဖို႔ ႀကံရြယ္ေနတယ္။ အလြန္ေခတ္ ေနာက္က်ေနတဲ့ ေခတ္သစ္ေစ်းကြက္ျဖစ္လာေရးကို မလိုလားဘဲ စစ္အုပ္စုကိုကိုယ္စားျပဳ တဲ့ ယခင္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကိုပဲ ႀကံရြယ္ေနဆဲဆိုတာကိုေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ဒီအေျခခံေပၚကၾကည့္ရင္ ကြန္ျမဴနစ္လႈပ္ရွားမႈနဲ႔ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ လႈပ္ရွားမႈေတြကို ျပတ္သားစြာႏွိမ္နင္းခဲ့သလို ဗမာလူမ်ဳိးႀကီးဝါဒက်င့္သံုးၿပီး လူမ်ဳိးစုႏြယ္ေတြကိုလည္း ျပတ္သားစြာဆန္႔က်င္ ေနဆဲပဲျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားမ်ားနဲ႔ ဥပေဒတြင္း ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုမ်ားဟာ တစ္ေလွ်ာက္လံုး ေတာ္လွန္ေရးဆင္ႏႊဲခဲ့တယ္။ ၈၈ ခုႏွစ္ဟာ ေတာ္လွန္ေရးတိုက္ပြဲမ်ားရဲ႕ အထြတ္အထိပ္ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အခုလက္ရွိ အခ်ိန္အခါမွာ နက္႐ႈိင္းေကြ႕ေကာက္ျပင္း ထန္႐ႈပ္ေထြးရွည္ၾကာတဲ့ သမိုင္းအေကြ႕ တစ္ခုကိုေရာက္ ရွိေနေၾကာင္းေတြ႕ရွိရပါတယ္။ သမိုင္းျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈတရားဟာ ရပ္တန္႔ေနေလ့မရွိဘူးဆိုတာကို သတိျပဳ ရမွာျဖစ္ပါ တယ္။ ဒီကေန႔ပဋိပကၡဟာ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဆန္႔က်င္ေရး ဒီမုိကေရစီအေရးေတာ္ပံုႀကီးမွာ စုပံုထင္ဟပ္ေဖာ္ျပေန တာျဖစ္ပါတယ္။ စစ္အုပ္စုနဲ႔က်န္တဲ့ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ားအၾကားက ပဋိပကၡဟာ အဓိကပဋိပကၡျဖစ္တယ္။ကမၻာ့ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုႀကီးမ်ားဟာ အေရးႀကီးတဲ့ ႏိုင္ငံေရးယူနစ္တစ္ခုပါပဲ။

ျမန္မာျပည္မွာျဖစ္ေပၚခဲ့တဲ့ စစ္အုပ္စုနဲ႔ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ားၾကားက ပဋိပကၡဟာ ဘာေၾကာင့္မၿပီးျပတ္မေျပ လည္တာလဲလို႔ ေမးခြန္းေပၚေပါက္လာပါတယ္။ ၄၈ကေန ယေန႔အထိ အာဏာရအစိုးရမ်ားဟာ အက်ပ္အတည္း သံုးခု ႀကံဳခဲ့ရတယ္။ (၁)ဖဆပလ အစိုးရႀကံဳေတြ႕ရတဲ့ ဒီမုိကေရစီအင္အားစုမ်ားနဲ႔ တိုင္းရင္းသားမ်ားရဲ႕ လက္နက္ကိုင္ တိုက္ပြဲ ေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အက်ပ္အတည္းျဖစ္တယ္။ ရန္ကုန္အစိုးရလို႔ေတာင္ အေခၚခံရတယ္။ (၂) ၅၈-၆၂ ကာလအတြင္း ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီအတြင္း အက်ပ္အတည္းျဖစ္တယ္။ ဖဆပလနဲ႔ (ေနာင္ပထစ)ဗိုလ္ေနဝင္းေခါင္းေဆာင္တဲ့ စစ္အုပ္စုတို႔အၾကား ျဖစ္ေပၚလာတာျဖစ္တယ္။ လက္ဝဲ ယံုၾကည္သူထဲမွာ (ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီကို ယံုၾကည္သူထဲမွာ) အယူဝါဒေရး၊ ႏိုင္ငံေရး႐ႈပ္ေထြးမႈျဖစ္ေပၚေနတာေၾကာင့္လည္းျဖစ္တယ္။ (၃)ယေန႔မ်က္ေမွာက္ကာလက်ေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာကို က်င့္သံုးေနတဲ့ စစ္အုပ္စုကိုယ္၌ရဲ႕ ကယိမ္းကယိုင္ျဖစ္ေနတဲ့ အက်ပ္အတည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အေျခခံက်က် ေျပာင္းလဲျပစ္ဖို႔ ႀကံရြယ္တဲ့ ဒီမိုကေရစီအေရးေတာ္ပံုျဖစ္ ေပၚလာတာေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ ၉ဝေရြးေကာက္ပြဲ ဟာ ဒီမိုကေရစီဘက္သားမ်ား ျပတ္ျပတ္သားသားအႏိုင္ရလို႔လည္းျဖစ္တယ္။ တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ ယခင္ထက္ ပိုမိုအေရးပါလာတာေၾကာင့္လည္းျဖစ္သလို ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးဟာ ကမ႓ာ့ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဆက္စပ္မိသြားေစတဲ့ အေၾကာင္းေၾကာင့္လည္းျဖစ္ပါတယ္။ မ်က္ေမွာက္သမိုင္းေခတ္ဟာ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီကို တိမ္းၫြတ္တဲ့ သမိုင္းေခတ္ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲလာလို႔ပါပဲ။

စစ္အုပ္စု ဘာေၾကာင့္ရပ္တည္ေနႏိုင္ရတာလဲဆိုတာ ေမးခ်င္စရာျဖစ္လာပါတယ္။ ပထမအခ်က္က စစ္အုပ္စုက အစိုးရတစ္ရပ္ရဲ႕ အဆင့္အတန္းကိုရရွိတာလည္းပါဝင္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က အေရးပါတဲ့ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားဟာ တစ္ႏိုင္ငံခ်င္း စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံတကာ အက်ဳိးစီးပြားေပၚကေန အေျခခံၿပီး စစ္အုပ္စုကို အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ၾကတာျဖစ္တယ္။ ဗိုလ္ေနဝင္းဟာ စစ္အာဏာရွင္ျဖစ္တာမွန္တယ္။ ဒါေပမဲ့ တ႐ုတ္ကြန္ျမဴနစ္ကို ဆန္႔က်င္တယ္ဆိုတဲ့ တစ္ခ်က္တည္းကိုအဓိက ၾကည့္တယ္။ အကူအညီေတြလည္းေပးခဲ့ၾကတယ္။ ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုအခ်င္းခ်င္း ေရရွည္ တည္တံ့ႀကံ့ခိုင္တဲ့ စစ္ေရးႏိုင္ငံေရးစည္း႐ံုးေရးမတည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့ၾကဘဲ စစ္အစိုးရဆီမွာ ႏိုင္ငံေရးအရ အညံ့ခံျခင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကျခင္းတို႔ျဖစ္တယ္။ အလံနီ သခင္စိုးအလင္းဝင္တယ္၊ ျပည္သူ႔ရဲေဘာ္ လက္နက္ခ်တယ္။ ပမညတ ဟာ စစ္အစိုးရနဲ႔ပူးေပါင္းတယ္။ ဒါေတြဟာ စစ္အာဏာကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြရသြားခဲ့ျခင္းျဖစ္တယ္။ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီကိုယ္တိုင္လဲ ၄၆-၄၇ မွာတစ္ႀကိမ္၊ ၆၇-၆၈ မွာတစ္ႀကိမ္၊ ၈၉ မွာ တစ္ႀကိမ္ဂိုဏ္းကြဲမႈေတြရွိခဲ့တယ္။

မ်က္ေမွာက္ကိုေျပာရရင္ေတာ့ ႏိုင္ငံတကာအေျခအေနဟာ အေျခအေနသစ္ျဖစ္တယ္။ ဆိုရွယ္လစ္ဂိုဏ္းၿပိဳကြဲသြား ၿပီး ဆိုရွယ္လစ္စနစ္က ေနာက္ဆုတ္သြားတယ္။ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီဟာ ဘံုလမ္းေၾကာင္းျဖစ္လာပါတယ္။ ၂၁ ရာစုရဲ႕ ျဖစ္ႏိုင္ေျခမ်ားကို တြက္ခ်က္ခန္႔မွန္းၾကၿပီး ေနရာခ်မႈလုပ္ေနၾကတဲ့ အခ်ိန္လည္းျဖစ္တယ္။ အေရးႀကီးတဲ့အခ်က္ကေတာ့ စစ္အုပ္စုဟာ စစ္တပ္ကိုထိန္းခ်ဳပ္ထားႏိုင္ဆဲဆိုတဲ့ အခ်က္ျဖစ္တယ္။ စစ္မိန္႔၊ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာ စီးပြားခြဲေဝမႈ၊ ဥစၥာဓနခ်မ္း သာခြင့္၊ တို႔တာဝန္အေရးသံုးပါး၊ သမိုင္းဝင္အစဥ္အလာစသျဖင့္ ဒါေတြနဲ႔ထိန္းထားႏိုင္ေသးတယ္။ ဒီစစ္တပ္သည္ပင္လွ်င္ ၁၉၈၈ ဒီမိုကေရစီလႈိင္းႀကီးရဲ႕ေနာက္မွာေတာ့ ဘာျပႆနာမွမရွိတဲ့ စစ္တပ္ေတာ့မဟုတ္ဘူး။ သူ႔မွာလည္း ခ်င့္ခ်ိန္က်င့္ သံုးေနရတဲ့ သေဘာေတာ့ရွိတယ္။ (ဆက္စပ္လို႔ေျပာရင္ ဗိုလ္ႀကီးအုန္းေက်ာ္ျမင့္တို႔ ႏိုင္ငံေတာ္လုပ္ႀကံမႈရဲ႕ေနာက္မွာ အဲဒီ အခ်ိန္က ဗိုလ္ႀကီးအဆင့္ေတြကို ရာထူးမေပးရဲဘဲသံုး ႏွစ္ေလာက္ဆိုင္းငံ့သြားတယ္။ အုန္းေက်ာ္ျမင့္တို႔ဟာ ၁၉၇၄-၇၅ ကာလ အလုပ္သမားသပိတ္နဲ႔ ေက်ာင္းသားသပိတ္တို႔ကိႀကံဳႀကိဳက္ခဲ့တဲ့ အရြယ္တန္းေတြျဖစ္တယ္)။ အင္န္အယ္လ္ဒီ ပါတီကိစၥကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားရင္ အင္န္အယ္လ္ဒီဟာ ယခင္ဗိုလ္ခ်ဳပ္တို႔ တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ ဖဆပလေလာက္ႏိုင္ငံေရးမွာ အေတြ႕အႀကံဳရွိတဲ့ ပါတီမဟုတ္ေသးဘူး။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ဗဟိုျပဳေနရဆဲျဖစ္တယ္။ ဒါေတြဟာ စစ္အုပ္စုတည္ရွိ ေနရေသးတဲ့ အေျခခံအခ်က္အခ်ဳိ႕ပါပဲ။  အျခားအခ်က္မ်ားလည္းရွိႏိုင္ပါေသးတယ္။

ယေန႔တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္ေတြအေၾကာင္း ထည့္ေျပာဖို႔လိုအပ္လာပါၿပီ။ တိုင္းရင္းသားေတြသည္ လြတ္လပ္ေရးရယူ ခဲ့စဥ္က တိုင္းရင္းသားတို႔နဲ႔ မတူေတာ့ပါဘူး။ အခ်ိန္ကာလနဲ႔အတူပဲ သူတို႔လည္းအသိအျမင္ေတြက်ယ္လာၾကတယ္။ မီဒီယာေခတ္ေပၚပစၥည္းေတြကလည္း TV ေတြ၊ စေလာင္းေတြ၊ ဟန္းဖုန္းေတြေၾကာင့္ပဲ သူတို႔လည္းခပ္ျမန္ျမန္ပဲ ေခတ္မီလာ ၾကပါတယ္။ ေျပာခ်င္တာက မ်က္ကြယ္ျပဳလို႔ မရေတာ့ဘူးလို႔ဆိုခ်င္တာပါ။ တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္ေတြဟာ ဗမာေတြကို လူမ်ဳိးႀကီးဝါဒက်င့္သံုးတယ္လို႔ နားလည္ၿပီး နာက်င္ေနၾကပါတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ သမိုင္းကိုျပန္ၾကည့္ရင္ ျမန္မာမ်ဳိးခ်စ္မ်ားဆင္ႏႊဲ ခဲ့တဲ့ ၿဗိတိသွ်က်ဴးေက်ာ္မႈ၊ ဂ်ပန္ေရာက္ရွိလာမႈစတဲ့ အေရးအေၾကာင္းမ်ားမွာ အတူတကြဝိုင္းဝန္းတိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကတာ ပဲျဖစ္တယ္။ လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲမွာလည္းပါဝင္ခဲ့တယ္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္မွာလည္း လက္မွတ္ထိုးၾကတယ္။ လြတ္လပ္ ေရးရၿပီး လို႔ က်င့္သံုးတဲ့အခါက်ေတာ့ ဗမာက အစ္ကိုအႀကီးဆံုး က်န္တဲ့ညီငယ္ေတြအားလံုး နာခံရမယ္ဆိုတာမ်ဳိးလုပ္လာ တယ္။ သူတို႔က တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရး လိုခ်င္လာတယ္။ ဒါက သူတို႔အမွား မဟုတ္ပါဘူး။ ၁၉၄၇ ဥပေဒေရးဆြဲရာမွာ ျပည္ ေထာင္စုပံုစံထက္ တစ္ျပည္ေထာင္ပံုစံဘက္ကို ေရာက္ေနတယ္လို႔ ဝန္ခံထားတာေတြရွိခဲ့ပါတယ္။ ဦးႏုရဲ႕ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ ေခတ္ထဲမွာပဲ တိုင္းရင္းသားနဲ႔ပတ္သက္ရင္ ေခ်မႈန္းပစ္လိုက္တာပဲျဖစ္ေနတယ္။ အခုအထိလည္းႏွိပ္ကြပ္ ေခ်မႈန္းဆဲရွိေသး တယ္။ ၁၉၅ဝ ခန္႔မွာ ကရင္၊ မြန္၊ ကယား၊ ကခ်င္၊ ရွမ္းစတဲ့ မ်ဳိးႏြယ္စုႀကီးမ်ားရဲ႕ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးေတြ စတင္ေန ခဲ့ပါၿပီ။ ယေန႔ဆိုရင္ေတာ့ မ်ဳိးႏြယ္စုေတြပါ ဗမာလူမ်ဳိးႀကီးဝါဒီေတြကိုရင္ဆိုင္ဖို႔ လက္နက္ကိုင္ေတြလည္း အမ်ားအျပားျဖစ္ေန ပါၿပီ။ ေတာက္ေလွ်ာက္ေတြ႕ရတာက တိုင္းရင္းသားေတြက အမ်ဳိးသားတန္းတူေရးကိုေျပာတိုင္း မ်ဳိးသုဥ္းေရးစစ္ပြဲကို တစ္ေလွ်ာက္လံုးစစ္ျပဳမႈနဲ႔ တုံ႔ျပန္ခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔ေတာင္းတာ တန္းတူခြင့္ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ပါ။ ဒါက မျဖစ္မေန စဥ္းစားထားရမယ့္ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။

မာ့က္စ္ဝါဒလို႔ေခၚတဲ့ လက္ဝဲဝါဒီမ်ားကေတာ့ တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုျပႆနာကို ျမန္မာ့လူဦးေရ ရာခိုင္ႏႈန္း ၅ဝရဲ႕ ျပႆနာလို႔ သေဘာထားပါတယ္။ အမ်ဳိးသားေရး ျပႆနာအျဖစ္သေဘာထားတယ္။ လယ္သမားလူတန္းစားျပႆနာ အျဖစ္ အေလးထားတယ္။ အမ်ဳိးသားေရး ျပႆနာအျဖစ္လည္းသေဘာထားပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုျပႆနာကို ကိုင္တြယ္ရာမွာ ယခုေရာက္ရွိ မ်က္ေမွာက္သမိုင္းေခတ္ အေျခခံေပၚမွာေျဖရွင္းဖို႔၊ တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္မ်ား အခိုင္အမာ တည္ရွိမႈေပၚမွာ ေျဖရွင္းဖို႔၊ အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြားတိုးတက္ေရးေပၚမွာေျဖရွင္းဖို႔၊ ျပည္သူ႔ဒီမိုက ေရစီႏိုင္ငံေရးထူေထာင္မႈကို အေျခခံၿပီးေတာ့ အမ်ဳိးသားကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေဒသမ်ား (ယေန႔ဆိုရင္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္သာမကဘဲ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္း ခြင့္ေဒသမ်ား)ဖြဲ႕စည္းဖို႔ မျဖစ္မေနလုပ္ေဆာင္သင့္ေၾကာင္း ေျပာရမွာျဖစ္ပါတယ္။

လြတ္လပ္ေရးေခတ္ ႏွစ္ ၅ဝကိုတင္ျပရရင္ (၁)ကိုလိုနီတစ္ပိုင္းပေဒသရာဇ္တစ္ပိုင္း လူ႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ သမိုင္းျဖစ္ တယ္၊ (၂)အၾကမ္းဖက္ ဖိႏွိပ္ေပၚလစီက်င့္သံုးတဲ့ သမိုင္းျဖစ္တယ္။ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကိုဆန္႔က်င္ တိုက္ပြဲဆင္တဲ့သမိုင္း၊ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားအတြက္ ပံုသဏၭာန္ေပါင္းစံုနဲ႔ တိုက္ပြဲဆင္တဲ့ သမိုင္းပဲျဖစ္တယ္။ (၃)ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ ဒီမိုကေရစီသမၼတ ႏိုင္ငံေတာ္ထူေထာင္ဖို႔ ႀကဳိးပမ္းေနတဲ့ သမိုင္းလည္းျဖစ္တယ္လို႔ တင္ျပထားပါတယ္။

ယခုထိ ဆရာေအာင္သာပီသံုးလံုးက တင္ျပခဲ့ၿပီးသမွ် ေအာက္ပါအတိုင္းအက်ဥ္း ခ်ံဳးနိဂံုးျပဳရာမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ႕ရွိရ ပါတယ္။

 

လြတ္လပ္ေရးေခတ္ ႏွစ္ (၅ဝ)ေခတ္ သစ္ ျမန္မာသမိုင္းဟာ –

(၁) ကိုလိုနီတစ္ပိုင္း ပေဒသရာဇ္တစ္ပိုင္း လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို ကိုယ္စားျပဳထားတဲ့ နယ္ခ်ဲ႕စနစ္၊ ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ စနစ္၊ ဗ်ဴ႐ိုကရက္အရင္းရွင္စနစ္စတဲ့ စနစ္(သံုး)ခုက ျခယ္လွယ္ထားတဲ့ သမိုင္းျဖစ္တယ္။ အဲဒီစနစ္သံုးခုကို ၿဖိဳဖ်က္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းတဲ့သမိုင္း လည္းျဖစ္တယ္။

(၂) အထက္ပါစနစ္သံုးခုရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္တဲ့ စစ္အုပ္စုကျပည္တြင္းစစ္ေပၚလစီနဲ႔ ဘက္စံုအၾကမ္းဖက္ဖိႏွိပ္တဲ့ သမိုင္းျဖစ္တယ္။ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္မ်ားနဲ႔အလႊာေပါင္းစံုက ျပည္သူမ်ားပံုသဏၭာန္ေပါင္းစံုနဲ႔ တိုက္ပြဲဆင္တဲ့ သမိုင္းလည္းျဖစ္တယ္။

(၃) မာ့က္စ္ဝါဒီမ်ားကိုယ္စားျပဳတဲ့ ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီေတာ္လွန္ေရးအင္အားစုမ်ားရဲ႕ ဒီမိုကေရစီသမၼတႏိုင္ငံထူ ေထာင္ေရးသမိုင္းျဖစ္သလို တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားရဲ႕ ဗမာဓနရွင္လူမ်ဳိးႀကီးဝါဒက်င့္သံုးမႈကို လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္တဲ့ သမိုင္းလည္း ျဖစ္တယ္။

(၄) ျပည္တြင္းစစ္ေပၚလစီ၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ေပၚလစီတို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းႀကီးတစ္ခုလံုး အမ်ဳိးသား ၿပိဳကြဲပ်က္သုဥ္းမႈႀကီးျဖစ္ေပၚရတဲ့ သမိုင္းလည္းျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပခဲ့ေၾကာင္းပါ။